loading...
خط سوم
هادی فرجی بازدید : 30 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)

آن خطاط

سه گونه خط نوشتی:

 یکی او خواندی لاغیر

یکی را هم او خواندی هم غیر

یکی نه او خواندی نه غیر او

آن خط سوم منم 

هادی فرجی بازدید : 29 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)
هادی فرجی بازدید : 25 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شمارش معکوس شروع شد !

شمارش معکوس شروع شد!

کم کم به ایام برگزاری آزمون سراسری نزدیک می شویم و این امر آن چنان حساسیتی ایجاد کرده که بعضا دوستان را دچار خوف و اضطراب کرده است. شمارش معکوس شروع شد!

در این مقاله سعی داریم به برخی نکات اشاره کنیم تا این استرس کاهش یافته واز ایام باقی مانده بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

البته از این قبیل تذکرات قبلاً هم شنیده اید و بارها گفته شده که از وقت خود خوب استفاده کنید؛ یا مثلا : شما فردا همانی خواهید شد که امروز فکرش را می کنید؛ پس سعی کنید که افکار و رؤیاهای خوبی در سر داشته باشید، و چه می دانم هزار و یک نکته و تذکر دیگر راجع به کنکور. شمارش معکوس شروع شد!

شمارش معکوس شروع شد!اما مطلب با بقیه تفاوت دارد...

شما برای این که یک برنامه ای به نام  کنکور را که آتیه شما به آن بستگی دارد، خوب به سر انجام برسانید باید خیلی منظم باشید. شمارش معکوس شروع شد!

و برای این کار لازم است که یک برنامه ریزی خوب داشته باشید.

 

شمارش معکوس شروع شد!البته شک نداریم که تلاش خود را کرده و برنامه ریزی خوبی هم داشته اید و برنامه مدون و زمان بندی شده ای تهیه کرده اید که در حال اجرای آن هستید؛ اما چیزی که خیلی مهم است، این است که شما دارید به مراحل پایانی برنامه خود نزدیک می شوید و این لحظات آخر اهمیتی حیاتی دارند.

 

تا به حال هر چه کرده اید گذشته و اگر به این اوقات باقی مانده توجه کافی و وافی نداشته باشید چه بسا که موجبات پشیمانی تان را به دست خود فراهم خواهید ساخت.

 

عزیزان! شما فقط چند روزی فرصت دارید؛ فقط چند روز! شمارش معکوس شروع شد!

و بدانید که گذراندن این روزها هم سهل و ممتنع است؛ هم می توانید سهل انگار باشید و هم تلاش خود را به خرج ندهید و هم این که می توانید برای لحظه به لحظه آن، برنامه داشته باشید و قدر فرصت ها را بدانید.

اما به نظر شما  باید در این مدت چه کار کنیم؟

 

1-  واقع بین باشید: شمارش معکوس شروع شد!

بدین معنی که مثلاً تراز پنج هزار انتظار رتبه دو رقمی از خود نداشته باشد. حد توانایی های خود را بشناسید و به همان اندازه از خود انتظار داشته باشید. به قول قدیمی ترها " دو صد من استخوان خواهد که صد من بار بردارد " کسب رتبه ایده ال مستلزم هوش سرشار، وقت گذاری کافی و استمرار در مطالعه است.

بررسی ها نشان می دهد که برخی از داوطلبان دچار خود بزرگ بینی شده و در حالی که ساز و کار و زمینه مناسب ندارند، از خود توقعات دور از انتظار داشته و دائم در رؤیا به سر می برند. این گونه افراد در اوهام و خیالات به سر برده و راه به جایی نمی برند؛ پس داوطلبان عزیز باید واقع بین باشند و انتظار واقع بینانه ای از خود داشته باشند.

 

2-  دانسته های خود رانظم ببخشید: شمارش معکوس شروع شد!

طبیعی است که هر کدام از ما در طول سال تحصیلی مطالبی را مطالعه کرده و در برخی از دروس و عناوین، تسلط کافی پیدا کرده ایم و در برخی از دروس نیز ضعیف تر هستیم.

فرصت دو ماهه باقی مانده که از این نظر وقت کمی هم نیست مجال ارزشمندی است تا دانسته های خود را سر و سامان داده و سعی در مرتفع ساختن نقاط ضعف خود داشته باشیم؛ برای نمونه، اگر در یک ماده درسی زمینه بسیار خوبی دارید و معمولاً در امتحانات و آزمون های مختلف نمره مطلوب کسب می کنید، دیگر وقت خود را مصروف آن درس نکنید؛ بلکه به دروسی بپردازید که اتفاقاً در آن ها مشکل دارید یا دلخواه و مورد استقبال شما نیستند؛ چرا که در این گونه دروس، پیشرفت اولیه هم بسیار سریع اتفاق می افتد.

هم چنین دروسی را که زخمی کرده اید و به طور کامل ملکه ذهن شما نشده اند، دوباره مطالعه و بازخوانی کنید و آن گاه اقدام به تست زنی و آمادگی نهایی کنید.

 

3-  از خودتان بیش تر بخواهید: شمارش معکوس شروع شد!

اگر در طول چندماه گذشته نمودار وقت گذاری شما برای مطالعه روزانه سیر صعودی داشته است، این شیب هر چند هم ملایم باشد ارزشمند است و بهترین کار تداوم آن است؛ پس سعی کنید که در دو ماه آینده از خودتان بیش تر بخواهید و بر این باور باشید که ظرفیت انسان بی حد و حصر است و کم نیستند افرادی که در شبانه روز بیش از ده ساعت از وقت خود را مطالعه می کنند؛ اما آن ها هم این نوع مطالعه را از ساعت های بسیار پایین تر شروع کرده اند تا بدین جا رسیده اند.

 

سعی کنید که در این زمینه زیاده خواه باشید و از خودتان بیش تر توقع داشته باشید و همواره با خود زمزمه کنید که من می توانم و من هم آدم روزهای سخت و طاقت فرسا هستم و به همگان ثابت می کنم که من می توانم.

سعی کنید که با خودتان مسابقه بگذارید و " من می توانم " را برای خودتان اثبات کنید و برای خودتان جشن بگیرید.

 

در یکی از مدارس نمونه، بچه ها هر جمعه در آزمون هفتگی مدرسه شرکت می کردند.

آن ها قرار می گذارند که هر کس پایین ترین نمره را گرفت تنبیه شده و برای سایرین شیرینی بخرد و همین باعث می شود که همگی سعی کنند نفر آخر نباشند و اصطلاحاً از خودشان بیش تر بخواهند و همین مسابقه و انتظار از خود سبب می شود که در آن سال تحصیلی قبولی بچه ها در آزمون سراسری رشد چشم گیری پیدا کند و مدرسه موفق به کسب چند رتبه دو رقمی می شود.

 

حالا علاوه بر همکلاسی ها و دوستان، شما می توانید یک مسابقه جالب هم با خودتان داشته باشید و به خودتان نهیب بزنید که من می توانم و باید ثابت کنم که " خواستن توانستن است " شک نداشته باشید که با چنین تفکری شما آدم موفقی خواهید شد و در آزمون سراسری توفیق رفیق راهتان خواهد بود.

 

کسب موفقیت تحصیلی مستلزم خود باوری اولیه است و تا زمانی که ما خودمان باورمان نشده است که آدم موفقی هستیم و می توانیم کاری را انجام دهیم نه سایرین باورمان خواهند کرد و نه این توفیق حامل خواهد شد؛ پس حالا که فرصت کم است و به دقیقه نود رسیده ایم، بجنبید و از خود بخواهید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

گردآوری: نوربخش - تنظیم: داودی

هادی فرجی بازدید : 37 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مدیریت زمان چیست ؟

مدیریت زمان چیست؟

به نظر تو نقطه ی مشترک فعالیت تمام دانش آموزان ممتاز ، تمام رتبه های خوب کنکور ، تمام انسان های موفق و ... چیست ؟

بله درست جواب دادید برنامه ریزی درست درسی و به عبارت صحیح تر مدیریت صحیح .

 

روزی استاد فلسفه ای به همراه یک شیشه و مقداری سنگ، سنگ ریزه، شن و ماسه وارد کلاس شد و شروع کرد به پر کردن شیشه با سنگ، سپس از شاگردان خود پرسید آیا در این ظرف جایی باقی مانده است ؟

 همه پاسخ دادند: خیر !

آن گاه استاد در ظرف را باز کرد و شروع به پر کردن آن با سنگ ریزه نمود. سنگ ریزه ها بین فضای سنگ ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند و دوباره تکرار سۆال و شنیدن همان پاسخ .

 

مدیریت زمان چیست؟

این بار استاد در ظرف را با اضافه کردن شن و ماسه بست و شروع به تکان دادن ظرف کرد. شن و ماسه ها بین فضای سنگ ریزه ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند.

سپس استاد پرسید آیا در این ظرف فضای باقی مانده است ؟

همه پاسخ منفی دادند : این بار استاد به ظرف ، آب اضافه کرد و در آن را بست و شروع به صحبت کرد و گفت: دوستان عزیز من اگر من ابتدا ظرف را با آب یا شن و ماسه پر می کردم جایی برای سنگ و سنگ ریزه ها باقی نمی ماند.

شما هم باید با زمان خود مانند این ظرف برخورد کنید و ابتدا ظرف زمانتان را با سنگ ها که همان کارهای مهم شما هستند پر کنید چرا که همیشه جا برای شن و ماسه هست .

 

داستان فوق بهترین مثال برای اهمیت اولویت بندی فعالیت هاست. بله درست است .

در یک زمان همه ی درس ها و مطالعه ی آن ها اهمیت یکسانی ندارند. به عبارت دیگر برای تقویت تمام دروس از برنامه ی یکسانی نباید استفاده کرد.

 

تکنیک های مدیریت زمان :

1) ذهنی
2) عملی

 

1)      تکنیک های ذهنی مدیریت زمان

 

حذف باورهای ذهنی غلط

 

دانش آموز عزیز، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه می کنید، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد.

 

چند باور غلط ذهنی درباره ی مدیریت زمان

الف) برنامه ریزی خلاقیت را از ما می گیرد و ما را خشک و کلیشه ای بار می آورد .

 

توضیح : اگر برنامه ریزی با روحیه ی شما مطابق باشد و تمام موارد زندگی را مورد توجه قرار داده باشد، نه تنها خلاقیت شما را کاهش نمی دهد بلکه با افزایش امکانات زمانی، موجبات پرداختن به تمام امور مورد علاقه ی شما را مهیا می سازد .

 

ب ) چون برنامه های درسی معمولاً به طور کامل اجرا نمی شوند، محکوم به شکست هستند .

توضیح : اگر برنامه ی درسی به طور اصولی نیازهای دانش آموز را مورد بررسی قرار دهد و با توان دانش آموز هماهنگ باشد ، بیش تر آن اجرا می شود.

 

نکته 1 : اگر 80 درصد یک برنامه ی درسی منطقی اجرا شود ، اجرای آن در حد بسیار عالی ارزیابی می شود .

نکته 2 : اجرای یک برنامه هر چند به مقدار کم می تواند یک شروع بسیار خوب باشد به شرط آن که در روزهای بعد بتوانید این اجرا را رشد داده و آن را بیش تر کنید .

 

پ ) برنامه ی درسی به معنای حذف هر گونه استراحت و تفریح و به معنای پر کردن کل زمان با مطالعه است .

توضیح : در یک برنامه ی درسی صحیح تمام نیازهای روزمره ی فرد از جمله استراحت، خواب، تفریح در حد تعادل باید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت برنامه قابل اجرا نخواهد بود.

 

برنامه ریزی مثبت ضمیر ناخود آگاه :

به طور کلی رفتار و عملکرد هر انسانی تحت تأثیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، از آن جایی که هر انسانی بیش از آن که تحت تأثیر عقل و منطق خود باشد تحت تأثیر احساسات خود است اگر بتوانید ضمیر نا خود آگاه خود را مثبت طراحی کنید نسبت به درس و مطالعه احساس خوبی خواهید داشت و این شروع یک موفقیت بزرگ است .

 

تجسم خلاق مثبت و تأثیر آن بر ضمیر ناخود آگاه

اگر مدام خود را در حالتی ببینید که در حال اجرای قوی برنامه هستید و با جملات مثبت و محرکی که از ذهن خود می گذرانید، این تصاویر را تقویت کنید، به تدریج این تصاویر جملات مثبت، موجب طراحی جدیدی در ذهن شما می شود و احساس فوق العاده ای نسبت به مطالعه در شما ایجاد خواهد کرد .

 

مدیریت زمان چیست؟

مثال : دانش آموزی که تا به حال از درس شیمی لذّت نمی برده است و نمرات او همیشه در این درس کم بوده است، اگر مدتی ( حدود یک ماه ) نقش یک دانش آموز خوب را بازی کند و همواره خود را در نقش او تصور کند که همیشه دوست دارد در کوچک ترین فرصت ها به مطالعه ی این درس بپردازد و خود را در حالت مطالعه ی آن درس ببیند و لذّت آن را در ذهن خود احساس کند پس از مدتی احساس او نسبت به این درس تغییر کرده و تمایلات مثبت او واقعی می شود .

 

البته در کنار این تصاویر نقش جملات مثبت بسیار مۆثر است.

به طور مثال: (( به درس شیمی خیلی علاقه پیدا کرده ام )) (( از خواندن شیمی لذت می برم )) (( به زودی دانش آموزی قوی در درس شیمی خواهم شد )) (( دوست دارم زمان مطالعه ی شیمی خود را افزایش دهم و در هر فرصتی به آن بپردازم ))  (( در درس شیمی استعداد عجیبی در خود کشف کرده ام . ))

 

سۆال : آیا این تصاویر و جملات مثبت خود فریبی نیست ؟

پاسخ : خیر، بلکه نقش جدیدی است که شما در زندگی بازی می کنید و به زودی این نقش واقعیت زندگی شما خواهد شد.

 

سۆال : چرا در برخی از دانش آموزان تجسم خلّاق مثبت و سیگنال های مثبت موجب تغییر رفتار و اجرای برنامه درسی نمی شود ؟

پاسخ : به دو علت، اول این که خیلی زود این تصاویر و جملات مثبت را رها می کند .

دوم باید با احساس اولین نشانه های مثبت در ذهن درس خواندن را افزایش داده و کیفیت آن را ارتقاء دهد تا این هم افزایی حالت مثبت ذهن را تقویت کند و موجب تغییر منش در فرد شود.


هفته نامه پیک سنجش

مرکز یادگیری سایت تبیان

هادی فرجی بازدید : 37 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تکنیک های علمی مدیریت زمان

روابط انسانی و مدیریت آموزشی

در مقاله قبلی خواندید...

به نظر تو نقطه ی مشترک فعالیت تمام دانش آموزان ممتاز ، تمام رتبه های خوب کنکور ، تمام انسان های موفق و ... چیست ؟ بله درست جواب دادید برنامه ریزی درست درسی و به عبارت صحیح تر مدیریت صحیح.

 

تکنیک های مدیریت زمان :

1) ذهنی 

 2) عملی

 

1)      تکنیک های ذهنی مدیریت زمان

حذف باورهای ذهنی غلط

دانش آموز عزیز ، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت ، قطعاً اشتباه می کنید ، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد .

 

2)      تکنیک های علمی مدیریت زمان

 

هدف گذاری : هرگاه ندانید به کجا می خواهید بروید ، اصلاً مهم نیست با چه برنامه ای می خواهید بروید.

 

الف ) بلند مدت : حتماً باید بدانید از حالا تا امتحانات پایان ترم، امتحانات آخر سال ، زمان کنکور و ... چه می خواهید انجام دهید ، چه درصدها و نمراتی را می خواهید کسب کنید و برای آن چه قدر باید زحمت بکشید ، چه قدر فاصله دارید و رسیدن به آن هدف چه قدر برایتان مهم است.

 

ب ) میان مدت : تقسیم شده ی همان هدف بلند مدت است ، در این نوع هدف گذاری باید پیشرفت های پلکانی خود را در مراحل مختلف سال ببینید و باید مشخص کنید در هر مرحله از پیشرفت خود به چه درصدها و نمراتی در درس ها خواهید رسید .

 

ج ) کوتاه مدت : با دو ساعت مطالعه ی درس دین و زندگی سال اول ، چند درس را به خوبی مطالعه خواهید کرد و اگر از همان درس ها آزمون بدهید ، چه امتیاز و نمره ای کسب خواهید کرد .

مشخص کردن چنین اهدافی قطعاً کیفیت مطالعه را افزایش می دهد و تمرکز را می افزاید، این اهداف کوتاه مدت هستند .

 

فرآیند حل مشکل در مدیریت آموزشی (1)

تراکم : قسمتی از نظریه ی گشتالت عنوان می کند که :

مغز انسان تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد.

در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟

اگر امتحان داشته باشید در یک ساعت چند صفحه ادبیات می خوانید ؟؟؟

آیا سرعت و تمرکز شما زمانی که وقت کم تری دارید بیش تر نمی شود ؟؟؟

آیا حس نمی کنید در کمبود وقت و مطالعه تراکمی ، مغز شما از ظرفیت و قدرت بیش تری استفاده می کند ؟؟؟

 

 

در تمام مراحل برنامه ریزی باید اصل تراکم مورد توجه قرار گیرد و سعی شود که :

 

حداکثر کار مفید در حداقل زمان ممکن انجام شود.

رعایت این قاعده موجب افزایش تمرکز ، افزایش رضایت درونی حاصل از مطالعه ،صرفه جویی در زمان و افزایش مهارت ذهنی می شود.

 

سۆال : چرا افزایش سرعت مطالعه موجب کاهش کیفیت مطالعه نمی شود ؟

پاسخ : چون مغز خود را با این افزایش سرعت تطابق می دهد و از ظرفیت بیش تری استفاده می کند .

 

شروع به موقع : قطعاً مهم ترین قسمت کار شروع آن است ، البته ممکن است ابتدا مطالعه ی یک درس به نظر مشکل بیاید ولی پس از شروع ، راهکارهای زیادی برای مطالعه ی قسمت های مختلف آن خواهید یافت . وقتی می خواهید یک پیتزا را بخورید آیا آن را درسته قورت می دهید ؟

قطعاً نه، ولی تکه تکه کل آن را می خورید . مهم آن است که کار را شروع کنید .

با در کنار آب ایستادن، شنا را نخواهید آموخت ، باید خود را در جریان آب بیاندارید ، موفقیت یعنی این.

 

چگونه درس بخوانیم؟3

انعطاف پذیری برنامه : باید برنامه به نحوی تنظیم شود که در صورت پیش آمدن کارهای درسی و غیر درسی غیر مترقبه قابلیت انعطاف داشته باشد و با آن هماهنگ شود ، به عبارت دیگر برنامه ی خوب حتماً باید سوپاپ اطمینان داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط ، کل آن به هم نریزد .

 

ثبت برنامه : ثبت برنامه ای که می خواهی آن را انجام دهید و ثبت یا علامت گذاری برنامه ای که انجام داده اید شما را کمک می کند که بتوانید نقاط ضعف خود را تحلیل کنید و برای رفع آن برنامه ی جدید بریزید .

 


هفته نامه پیک سنجش

مرکز یادگیری سایت تبیان

هادی فرجی بازدید : 42 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

بسیاری ازعوامل هستند كه با وجود سادگی و سهولت اجرا، در موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان دركنكور بسیار تأثیر گذارند ولی متأسفانه، اغلب مورد بی‌توجهی یا كم توجهی ما قرار می‌گیرند. در صورتی كه، استفاده‌ی صحیح از این عوامل و ابزار، می‌تواند راندمان زحماتی را كه كشیده‌ایم تاچند برابر، افزایش دهد.

 

از آن جا كه در مرحله ایی قرار گرفته ایم، كه آزمون‌های آزمایشی مرحله ای و جامع را در پیش رو دارید، درباره‌ی كارهایی كه باید برای حضور موفق وآرام در جلسه‌ی كنكور انجام دهید، گفتگو می‌كنیم تا با تمرین و تكرار آن ها در آزمون‌های آزمایشی، و هم چنین در كنكور اصلی، این ابزار را به راحتی به كار ببندید.

 

1-شیوه‌ی صحیح تست زنی:

دراین رابطه ابتدا باید به انواع سوالات دركنكور و تقسیم بندی آن ها توجه كرد:

 

الف) سؤالات ساده كه بایك بار خواندن سریع یا با یك راه حل كوتاه و ساده به پاسخ آن ها دست پیدا می‌كنید.

ب) سؤالات نیمه مشكل كه نیاز به راه حل طولانی دارند و در مرحله دوم پاسخ‌گویی خواهند شد را، با علامت (+) در کنار آن ها از باقی سؤالات جدا سازید.

ج) سؤالات مشكل كه درصورتی كه وقت اضافه داشتید، باید به آن ها پاسخ دهید و دركنار آن ها علامت (-) قرار می‌دهید.

 

با توجه به تقسیم بندی فوق، شروع به خواندن سریع سوالات می‌كنیم و دراین مرحله سؤالات دسته الف(درهمه‌ی دروس) را پاسخ می‌دهیم و سؤالات قسمت (ب ) و (ج) را علامت گذاری می‌كنیم.

 

پس ازپایان این مرحله، سؤالاتی را كه با علامت (+) مشخص شده‌اند حل می‌كنیم و در صورتی كه وقت اضافه‌ای داشتیم و در مرحله‌ی بعد، به حل مسائلی كه باعلامت (-) مشخص شده‌اند می‌پردازیم.

 

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

در مراحل فوق به چند نكته مهم توجه كنید:

اول:

احتمال دارد در بعضی از آزمون ها سؤالات به نحوی چیده شده باشند كه شما نتوانید به چند سؤال اول، پاسخ بدهید. دراین صورت با حفظ خونسردی، این سؤالات را علامت گذاری نموده و به سراغ سؤالات بعدی بروید.

اگر با چنین آزمونی مواجه شدید، از طراحان سؤال ایراد نگیرید، این امر ممكن است در كنكورهای سراسری و آزاد نیز اتفاق بیافتد.

دوم:

در مرحله‌ی اول، سؤالات قسمت الف، درمرحله‌ی دوم سؤالات قسمت (ب) و در مرحله‌ی سوم سؤالات قسمت (ج) را پاسخ دهید و سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤال جواب بدهید.

 

سوم:

سعی كنید به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید مگر آن كه در درسی فوق العاده ماهر هستید.این مورد را بایك مشاور زبده درمیان بگذارید.

چهارم :

در صورت كمبود وقت، به سراغ دروسی كه ضریب بالاتری دارند، بروید.

پنجم:

فقط سؤالاتی را جواب بدهید كه به جواب آن ها اطمینان دارید.

 

2-آرامش در لحظه شروع آزمون:

معمولاً دانش آموزان در لحظه شروع آزمون، با دستپاچگی مواجه می‌شوند، سریع شروع به پاسخ‌گویی تست ها می‌كنند. و همین امر باعث می شود چند دقیقه‌ی ابتدای آزمون را از دست بدهند و سؤالات ابتدایی را با آرامش و تمركز حواس كمتری پاسخ بدهند. بارعایت نكات زیر، این اضطراب بی مورد را از خود دور كنید:

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

الف) تفكر مثبت داشته باشید و به خودتان بگویید: «حتماً موفق خواهم شد. همه چیز برای موفقیت من فراهم است».

ب) نفس عمیقی بكشید.

ج) خونسرد باشید و حس سرحال بودن و نشاط را درخود القاء كنید.

د) نگاهی به دوروبرخود بیندازید و بر محیط جلسه‌ی آزمون مسلط شوید.

هـ) هنگامی‌ كه اعلام شد: « داوطلبین، آزمون را آغاز كنید»، مضطرب نباشید، زیرا لحظه‌ی نتیجه‌گیری و موفقیت شما فرا رسیده است، كمی صبر كنید تا داوطلبین دیگر برگه ها را از روی زمین بردارند، سپس به آرامی برگه‌ی خود را از روی زمین بردارید، چند نفس عمیق بكشید و با توكل برخدا و استعانت ازائمه‌ی اطهار، پاسخ گویی به سؤالات را آغاز كنید.

 

3-زمان:

برای اینكه هنگام پاسخ‌گویی به سؤالات، گذر زمان شما را اذیت نكند و درعین حال هر چند وقت یكبار بتوانید زمان را كنترل كنید، ساعت خود را از دستتان باز كرده و در جیبتان قراردهید. سعی كنید ساعت مچی شما از نوع كامپیوتری و دیجیتالی باشد كه دقایق رابه شما دقیق‌تر نشان می‌دهد .

 

داوطلب گرامی:

یكی از مواردی كه هنگام شركت در آزمون بسیار حیاتی است، مدیریت زمان در هنگام پاسخگویی به سؤالات است. به این معنی كه، باید ضمن این‌ كه گذر زمان را در نظر دارید، بیش از حد معمول به آن توجه نكنید ومرتباً به ساعت خود نگاه نكنید. زیرا این كار هم از تمركز شما خواهد كاست و هم اینكه باعث اضطراب شما خواهد شد. باید از هم اكنون، درآزمون های آزمایشی بسیار به این نكته دقت داشته باشید و سعی كنید ذهن خود را عادت دهید كه خودش گذر زمان را به طور حدودی درنظر داشته باشد و در هر ساعت، فقط چند بار مجبور باشید به ساعتتان مراجعه كنید.

 

4- پاك كن:

پاك كن خود را در روی صندلی و در كنار پاسخ‌ نامه قراردهید تا در مواقع لزوم، به سرعت قابل دسترسی باشد.

نكاتی را كه در اینجا ذكر شد، درهمه آزمون‌های آزمایشی كه تاقبل از كنكور درپیش دارید، انجام دهید تا در روز كنكور بدون هرگونه اضطراب و مشكلی، به سؤالات پاسخ دهید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: دکتر نکویی

هادی فرجی بازدید : 33 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

کنکوری ها بخوانند!!!

کنکوری ها بخوانند!!!

 

20 راز مهم در خصوص مطالعه كردن:

1- سعی كنید آن چه را كه می خوانید در ذهن خود تجسم كنید زیرا تجسم، سنگ بنای حافظه است.

 

2- توجه داشته باشید كه هركس نمره ی بیش تری می گیرد، باهوش نیست بلكه از وقت و نیروی خود استفاده ی خوبی می كند و شیوه ی صحیح مطالعه را می داند.

 

3- اساس خواندن فعال، طرح سؤال است. خواننده ی فعال در حین خواندن، دائماً سؤال طرح می كند.

 

4- اگر میخی بیش تر در چوب فرو رود دیرتر جدا می شود. اگر مطالب به خوبی فهمیده و به درستی در حافظه ی بلند مدت ثبت شوند دیرتر فراموش می شوند.

 

کنکوری ها بخوانند!!!

5- وقتی می خواهید كتابی را بخوانید آن را به بخش های كوچك تقسیم و زمان خواندن آن ها را مشخص كنید، زیرا هرچه مطالب به بخش های كوچك تر تقسیم شوند یادگیری آن ها راحت تر خواهد بود.

 

6- درس خواندن مؤثر، خط كشیدن زیر سطرهای كتاب نیست.

مطالعه ی فعال شامل خواندن، نوشتن، تكرار و مرور است.

 

7- 60 تا 90 دقیقه مطالعه و 5 تا 10 دقیقه استراحت را همیشه به خاطر بسپارید.

 

8- بعد از گذشت 24 ساعت از مطالعه، حدود 80 درصد از مطالب فراموش می شوند با مرور صحیح از این فراموشی جلوگیری كنید.

 

9- از نشستن به حالت لمیده پرهیز كنید، درست نشستن، درست نفس كشیدن و تابیدن نور از لزومات یادگیری هنگام مطالعه است.

 

10- نكته های مهم درسی و كلاسی را به صورت كلیدی بنویسید.

کنکوری ها بخوانند!!!

11- نكته های كلیدی، كلماتی هستند كه بیش ترین معنی را در بر می گیرند.

 

12- جواب های زیبا، همیشه به دنبال سؤال های زیبا می آیند. (اهمیت طرح سؤال قبل از خواندن).

 

13- سعی كنید تا حد امكان در یك مكان مطالعه كنید. از مطالعه در پارك ها و مكان های شلوغ خودداری كنید.

 

14- قبل از شروع مطالعه و بعد از پایان مطالعه، كمی استراحت كنید.

 

15- با علاقه و اشتیاق و برای رسیدن به هدف درس بخوانید نه از روی اجبار.

 

16- سعی كنید هنگام شب و قبل از خوابیدن، آن چه را كه در مدت روز خوانده اید یك بار دیگر مرور كنید.

 

کنکوری ها بخوانند!!!

 

17- موضوع های مشابه (مانند زبان عربی و زبان انگلیسی) را پشت سرهم مطالعه نكنید و بین آن ها فاصله بیندازید.

 

18- بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه، سرشان را پائین انداخته و از صفحه ی اول شروع به خواندن می كنند كه این روش نادرست است.

 

19- خواب، به بهبود حافظه ی بلند مدت كمك می كند بنابراین هنگام امتحان، مدت زمان خواب خود را خیلی كم نكنید و به اندازه ی كافی (6 تا 8 ساعت) بخوابید.

 

20- مطالب را حفظ نكنید چون به زودی فراموش می شوند سعی كنید مفهوم آن ها را بفهمید زیرا زمانی اطلاعات به خوبی در حافظه ی بلند مدت جای می گیرند كه كاملاً فهمیده شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده:  مجید رحمانی

تهیه و تنظیم:‌ مریم فروزان کیا

هادی فرجی بازدید : 30 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

موضوع صحبت، تهیه نقشه راه یا همان برنامه ریزی درسی برای یک سال است. یادش به خیر آن موقع که دانش آموز سال های اول دبیرستان بودم، معلم خوش فکر و خوش مشربی داشتیم که به ما فیزیک می گفت و انصافاً فیزیک به آن سختی را تبدیل به راحت الحلقوم می کرد و از گلوی باریک دانش ما عبور می داد و به مغزمان می نشاند.

 

گاهی هم که وقت دست می داد نصیحتمان می کرد و برایمان صحبت می کرد و رهنمود می داد، و از جمله این که یک روز وقتی راجع به برنامه ریزی درسی صحبت می کرد گفت: فکر نکنید ما معلم ها همین طوری و باری به هر جهت سر کلاس می آییم و هر چه شد بادا باد!

 

نخیر هر کدام از ما که مسۆولیت آموزش یک کتاب را داریم، بسته به حجم کتاب و ساعت تدریس آن، ابتدا یک بودجه بندی یک ساله تهیه می کنیم و معلوم می کنیم که در هر جلسه چند صفحه از کتاب را باید تدریس کنیم، و بعد هم بودجه بندی های سه ماهه و یک ماهه را برای خودمان تعیین می کنیم و خلاصه تکلیف حجم هر جلسه درس را مشخص کرده و روی کاغذ می آوریم.

سپس اقدام به تهیه طرح درس می کنیم و طرح درس یعنی این که: آن درس را چگونه و با چه ابزار و وسایل کمک آموزشی می خواهیم به فراگیران تفهیم کنیم و بعد هم از کار خودمان ارزیابی می کنیم و همین پرسش ها و آزمون ها که از شما دانش آموزان می گیریم نشان دهنده میزان موفقیت ماست.

بعد هم این آقا معلم فیزیک به ما اشاره می کرد و می گفت که شما هم برای موفقیت در امر تحصیل باید مجموعه ای از این فعالیت ها را برنامه ریزی و اجرا کنید.

گفته های آن دبیر محترم برای من و برخی دیگر از دوستانم سرمشق شد و ما به کمک آن گفته ها برای خودمان برنامه ریزی درسی انجام می دادیم و کارمان را به پیش می بردیم. بحمدا... نه تنها من بلکه بسیاری دوستان دیگرم هم موفق شدند و اکنون در دانشگاه های معتبر کشور مشغول به تحصیل هستند.

 

 

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

برنامه ریزی درسی چیست؟

وقتی شما با توجه به توانایی های خودتان و هدفی که در نظر دارید مسیری را برای مطالعه و موفقیت طراحی می کنید، به این فرآیند، برنامه ریزی درسی می گویند.

نکته قابل توجه و تأمل این است که نیازی نیست برنامه درسی را حتماً شخص یا مجموعه ثالثی برای شما تهیه کنند؛ به خصوص که در این دوره و زمانه، در هر گوشه و کناری عده ای ادعای استادی فن می کنند و آن قدر حاشیه و ضمیمه برای این کار ساده می تراشند که شما از هدف دور می افتید و گرفتار حاشیه می شوید و احتمالاً راه خودتان را گم می کنید.

 

پس توصیه و سفارش ما این است که اولاً بی گدار به آب نزنید و بدون برنامه و تدبیر مطالعه نکنید؛ بلا تشبیه مثل آن دانش آموز نباشیدبرنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟ که با ولع درس می خواند و وقتی هم یکی پرسید: عزیز! کلاس چندمی؟ کمی مکث کرد و دستی به سر کشید و گفت: نمی دانم کلاس چندم هستم؛ فقط می دانم که پدرم گفته است درس بخوان!برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

پس در برنامه ریزی درسی

اولین قدم آن است که بدانید کجا هستید و چه اندازه توانایی دارید، و

دومین قدم هم آن است که گرزی بردارید که در خورند پهلوان باشد.

با رتبه بیست هزار که نمی توان دانشجوی دندانپزشکی شد! با چنین جایگاهی دست شما کوتاه و خرما بر نخیل می ماند. ناچارید با تلاش فراوان، خود را به رتبه بهتری برسانند یا به رشته در دسترس تری قانع شوید، و

سومین مرحله آن است که بدانید برنامه ریزی برای یک روز و دو روز و یک هفته نیست که بعد از چند هفته همه چیز را به باد فراموشی بسپارید و آینده را به خدا واگذار کنید؛ بلکه لازمه موفقیت در یک برنامه ریزی درسی، تداوم در کار است و این مداومت در کار و تلاش مستمر، تشبیهی است از موفقیت همان لاک پشت که خرگوش گریز پای بازیگوش را پشت سر گذاشت؛ برای مثال در طول سال تحصیلی، هزار کار و اتفاق می افتد و این اتفاقات ممکن است خوش یا ناخوش باشند؛ نه این که به آن ها التفاتی نداشته باشید و دور از جان مثل مجسمه گچی بمانید و نظاره کنید، نه! اصلاً؛ اما توصیه ما این است که در آن رویدادها مستغرق نشوید و خود را به دست آن اتفاقات و رخدادها نسپارید و همواره یادتان باشد که به عنوان یک داوطلب کنکور شما باید در تیرماه 1392 خودتان را به همه نشان دهید. این برنامه و هدف اصلی شماست،

 

برای نمونه، شب های مظلومیت اباعبدا... الحسین (ع) و یاران وفادار ایشان است. پر واضح است که باید به عنوان یک بچه مسلمان در مراسم عزاداری حماسه آفرینان محرم سال 61 هجری قمری حضور داشت، اما ضمن حضور پر رنگ و مۆثر و آگاهانه باید مد نظر داشته باشید که به طور کامل برنامه مطالعاتی خود را تعطیل نکنید و هم چون سایر شیعیان ضمن حضور در مراسم عزاداری سالار و سرور شهیدان بدانید که انتظار از یک دانش آموز سال آخر، ادامه روند مطالعاتی و پیگیری برنامه درسی خویش است.

همان گونه که علمای گرانقدر تأکید دارند لزومی ندارد که نوجوانان عزیز بعد از نیمه شب با سر و صدای زیاد از هم نوعان خود سلب آسایش کنند؛ بلکه یک دانش آموز ولایتی و پیرو اوامر مقام عظمای ولایت، با حضور آگاهانه در پای منبر سخنرانی علما و ذکر مصیبت، هم نسبت به واقعه کربلا آگاهی بیشتر پیدا می کند و هم برنامه درسی مدون خویش را به پیش می برد.

 

برنامه ریزی درسی؛ چرا و چگونه؟

راستی تا یادم نرفته است می بایست عنوان کنم که به زودی ثبت نام آزمون سراسری 1392 آغاز خواهد شد و باز هم با شرکت قریب به یک میلیون نفر از داوطلبان، رسماً و عملاً رقابت آزمون سراسری کلید خواهد خورد و شما فقط دو فصل و اندی یعنی چیزی حدود دویست روز فرصت دارید تا هم خودتان را ثابت کنید و هم به آروزی دیرینه خود جامه عمل بپوشانید و بدانید که در آینده چه کاره خواهید شد. پر واضح است که نیل به این مقصود، برنامه ریزی طلب می کند، و کامل ترین برنامه آن است که خودتان آن را با مطالعه و پرس و جو طراحی کنید و مرحله به مرحله به پیش ببرید.

 

موفق باشید؛ آینده از آن کسانی است که برای آن نقشه دارند...


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: پیک سنجش

هادی فرجی بازدید : 12 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

تعطیلات عید نوروز هرساله برای داوطلبان کنکور مورد توجه است. به‌طوری که بسیاری از داوطلبان و دانش‌آموزان که در طی ماه‌های گذشته کم کاری کرده‌اند، به امید جبران تمام عقب‌افتادگی‌ها در تعطیلات عید، همه‌ی روزهای اسفند را هم به انتظار می‌نشینند و به‌عبارتی دست از کار می‌کشند!

حال ببینیم به‌راستی تعطیلات عید کارساز است و آیا تا این حد ارزشمند و تعیین کننده است و اگراین گونه است چگونه باید از آن استفاده نمود. 

 

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

تعطیلات نوروز در بهترین حالت بین  14 تا 16 روز است و با تعطیلی مدارس و کلاس‌های آموزشگاه برای اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان موقعیت فوق‌العاده‌ای جهت رفع مشکلات درسی به نظر می‌رسد. اما واقعیت این‌جاست که عید بیشتر به جهت موقعیت زمانی، یک نقطه‌ی عطف است و افرادی که در این برهه‌ی زمانی جهت حرکت خود را اصلاح می‌کنند، در ادامه‌ی مسیر(سه ماه باقیمانده) وضعیت بهتر و مساعد‌تری دارند. به همین دلیل داوطلبان سال‌های گذشته که در این زمان تغییری در فعالیت‌های خود ایجاد کرده و نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته‌اند، از عید و بعد از آن به خوبی یاد می‌کنند و دانش‌آموزان و داوطلبان فعلی را هم به دوران عید متوجه می‌سازند.

 

قطعاً می‌پذیرید که در 14 یا حتی 16 روز نمی‌توان فعالیت شگرف و عجیبی در حیطه‌ی منابع مطالعاتی متعدد و پرحجم کنکور انجام داد. اما اصولاً افرادی که از همین دوره‌ی زمانی دو هفته‌ای خوب استفاده می‌نمایند، در هر شرایط درسی، به جمع‌بندی تمام منابع مطالعاتی خود تا آخر فروردین یا نیمه ی اردیبهشت ماه امیدوار می‌شوند.

 

همین امیدواری و روحیه‌ی مضاعف سبب می‌شود که این داوطلبان در روزهای آخر فروردین ماه که وقت آزادتری (به دلیل اتمام اغلب درس‌ها و کلاس‌ها) نصیب شان می‌شود با توان مطالعاتی بیشتری فعالیت‌های درسی شان را به پیش می‌برند.

در مقابل عده‌ای هم که به دلایل مختلف اعم از: خستگی روحی و روانی، تنبلی، مسافرت‌های بی‌مورد و یا بی‌برنامگی، این تعطیلات مۆثر را از دست می‌دهند، در نهایت نا‌امیدی و افت توان روحی و احساس شکست و بی‌انگیزگی، فروردین، اردیبهشت و خرداد را هم به راحتی از دست می‌دهند و چنین افرادی با هر تلاش و سابقه‌ی درسی نتایج بدی کسب می‌کنند. به همین دلیل و با توجه به این شرایط، عید با تمام زمان محدود و مشخص خود می‌تواند تا حد قابل توجهی مۆثر و حتی تعیین کننده باشد.

 

تعطیلات عید و استراحت

همه موافق هستند که در عید داوطلبان نیاز به استراحت دارند. اما این استراحت باید با نوعی دوراندیشی همراه باشد تا تجربیات ناخوشایندی که هرساله گریبان‌گیر بسیاری از داوطلبان می‌شود، برای شما رخ ندهد. پیشنهادات مختلفی برای مطالعه و استراحت ارایه شده که به 2 بخش کلی تقسیم می‌شوند:

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

الف) اول استراحت بعد مطالعه:

در این شیوه افراد روزهای ابتدایی تعطیلات را به استراحت و مسافرت اختصاص می‌دهند و سپس ادامه‌ی تعطیلات و روزهای باقی‌مانده را صرف درس و مطالعه می‌کنند.

اشکال این شیوه آن است که اگر فرد در روزهای آخر وقت کافی برای اتمام برنامه‌های مطالعاتی و سر‌فصل‌های درسی خود نداشته باشد، جای جبرانی در تعطیلات ندارد و از همه مهم‌تر اگر به موقع استراحت و سفر خود را به پایان نبرد و یا خستگی سفر اجازه‌ی شروع به موقع کار مطالعاتی را ندهد، برنامه‌ی درسی به هم خواهد ریخت. در ضمن این‌که جدایی چندین روزه از درس و مطالعه، توانایی مطالعاتی فرد را کاهش می‌دهد و بازگشت به ساعت مطالعه‌ی 10تا 12 ساعت در روزهای تعطیل، کار ساده‌ای نخواهد بود. پس این شیوه چندان قابل اعتماد نیست و خطر بالایی دارد.

 

ب) اول مطالعه، بعد استراحت:

در این شیوه می‌توان روزهای ابتدایی تعطیلات را به اجرای برنامه‌ی مطالعاتی پرداخت و در اتمام کار، به استراحت و سفر پرداخت. این تئوری بهتر از روش اول است اما در برخی از مواقع داوطلبان را خسته می‌کند چرا‌که این افراد حتی روزهای عید را هم به مطالعه می‌پردازند و در مهمانی‌ها و رفت و آمدها شرکت نمی‌کنند و این فعالیت مداوم، هم خسته کننده است و هم فشار روحی-روانی زیادی برای فرد دارد. در این روش هم باز شروع مطالعه با توان قبلی بعد از استراحت چندین روزه (در آخر تعطیلات عید) سخت و دشوار است.

که شما میتوانید متناسب با ویژگی ها و شرایط خود یکی از این دو حالت را انتخاب کنید.

 

برنامه‌ی مطالعاتی عید

همان‌طور که قبل هم اشاره کردیم، تعطیلات عید، زمان دوره‌ی درس‌های پایه ی سوم است. برای مثال می‌توان گفت، تعطیلات عید به مثابه زمانی است که برای مسافرتی آماده شده‌اید و قبل از سوار شدن به وسیله‌ی نقلیه‌ی خود، تمام وسایل سفر را بار دیگر بررسی می‌نمایید تا چیزی به‌جا نمانده باشد. با توجه به این که در امتحانات ترم اول دروس پیش دانشگاهی را جمع بندی نموده اید (و حتی اگر اینکار را انجام نداده اید، در اردیبهشت ماه فرصت کافی برایشخواهید داشت) و نیز در امتحانات ترم دوم هم دروس پیش دانشگاهی 2 را دوره خواهید کرد، پس می توان گفت که دوران مطالعاتی نوروز بهترین زمان برای جمع بندی و مطالعه ی دروس پایه سال سوم است. 

 

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

مسلم است که مرور جزوه‌ها و کتاب‌های درسی و بهتر از آن‌ها خلاصه‌های دروس مختلف، در اولویت است ولی تست‌زنی از فعالیت‌هایی است که در تعطیلات عید بسیار بسیار مهم‌تر از قبل است و باید جدی‌ترین فعالیت مطالعاتی شما باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در این زمان به منابع کمک‌آموزشی و تست‌زنی قبلی خود رجوع کنید و فقط در مواردی از کتاب‌های جدید تستی استفاده نمایید که منابع تستی قبلی خود را بارها دوره کرده و مسلط شده‌اید. توجه اغلب داوطلبان در تعطیلات، به درس‌های اختصاصی است. اما باید بدانیم که در آزمون‌های بعد از عید که حجم درس‌ها بیش‌تر می‌گردد و آزمون به سمت جامع شدن پیش می‌رود و حجم درس‌ها به‌ویژه عمومی‌ها زیاد می‌شود، درصد درس‌های عمومی (مانند کنکور سراسری) افت می‌کند و تأثیر این درس‌ها به مراتب بیشتر از آزمون‌های مقطعی و مرحله‌ای می‌گردد.

 

به همین سبب تئوری کنار گذاشتن درس‌های عمومی در تعطیلات عید، اصلا صحیح نیست. ادبیات و دین و زندگی مجموعاً شامل حدود 200 درس هستند و عدم مطالعه‌ی آن‌ها، به معنی آن است که فرد هفته‌های متوالی در اردیبهشت را باید صرف مطالعه‌ی آن‌ها نماید و این خود یعنی کنار گذاشتن برخی دروس اختصاصی که در عید مطالعه شده است.

 

پس علاوه بر تست‌زنی مداوم در عید، عمومی‌ها را هم مثل سابق در برنامه‌ی خود بگنجانید. حتی عده‌ای بر این عقیده‌اند که به دلیل حجم کم درس‌هایی مثل عربی عمومی و زبان عمومی، باید آن‌ها را در تعطیلات عید به اتمام رساند و با زدن تست جامع (مشابه سۆالات کنکور و با همان بودجه بندی) در این دو درس نه تنها تسلط بر آن‌ها را افزایش داد بلکه فرصت بهتری برای مطالعه‌ی ادبیات و دین و زندگی در ماه‌های بعد ایجاد نمود. توجه داشته باشید عربی و زبان جزو معدود درس‌هایی بوده‌اند که در چند سال اخیر در کنکور سراسری درصد100 در آن‌ها توسط داوطلبان کسب شده است. 

 

به این ترتیب می‌توان امید داشت تعطیلات عید به بهترین وجه مورد استفاده قرار گیرد حتی اگر در آن از مسافرت طولانی و چندین روزه خبری نباشد!


منبع: برنامه رادیویی کنکور  آسان است.

مرکز یادگیری سایت تبیان

هادی فرجی بازدید : 11 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

در آستانه کنکور

در آستانه کنکور

اکنون که در آستانه ی سال نو به سر می‌بریم، فرصت غنیمتی است تا روش هایی را که می‌توانند تفاوت جدّی در سطح استرس و کیفیت مطالعه مان به وجود آورند را مرور کنیم.

استرس عبارت است از واکنش های فیزیکی، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات که می توانند کوچک یا بزرگ باشند و نیازهای زندگی فرد، تجربه می شوند.

اما باید توجه داشت که هر یک از ما، در مقابل این تغییرات واکنش متفاوت نشان می دهیم. استرس مثبت می تواند یک انگیزش دهنده باشد در حالی که استرس منفی می تواند باعث شکست گردد.

با رعایت برخی نکات، می توانیم زندگی توأم با آرامش بیشتر را تجربه کنیم. پاره ای از این روش ها که به نظر مفید فایده می رسد در ذیل آمده است:

در آستانه کنکورتوکل به خدا

یاد خدا، با عث آرامش عمیق، همراه با خشنودی می گردد. توکل به خدا فرد را از هرگونه یأس و فشار روانی در امان می دارد.

در آستانه کنکورساماندهی محیط زندگی 

یک محیط آشفته و شلوغ می‌تواند انرژی شما را کاهش داده و باعث افزایش استرس هم چنین کاهش راندامان در مطالعه گردد. برعکس، یک محیط آراسته و تمیز می‌تواند پناهگاه خوبی برای فرار از عوامل استرس‌زای فرد باشد. بنابراین با استفاده از روش‌هایی که می تواند فضای زندگی شما را پاکیزه و مرتب نگاه دارد را فراموش نکنیم.

در آستانه کنکور

در آستانه کنکور مدیریت زمان 

با زمان بندی کردن امور زندگی خود، کمتر مضطرب و سراسیمه می‌شوید و وقت بیشتری برای انجام کارهایی که به شما انرژی می‌بخشد و استرس‌هایتان را از بین می‌برد پیدا می‌کنیم. هم چنین وقت بیشتری برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید پیدا خواهید کرد.

در آستانه کنکورحضور در یک جامعه پشتیبان 

افرادی که در یک حلقه اجتماعی حمایتی، مثل خانواده و یا حتی یک دوست صمیمی و نزدیک برای صبحت کردن و حساب کردن روی آن‌ها در مواقع بحرانی باشند، از زندگی سالم تر و با تنش کمتر بهره‌مند خواهند شد.

در آستانه کنکور حفظ سلامتی بدن 

اگر بدن شما سالم باشد، قادر خواهید بود که با مسایل زندگی کنار بیایید. بدن ناسالم، خود می‌تواند استرس‌های بیشتری را علاوه بر استرس‌های روزمره به وجود آورد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی در شبانه‌روز، ورزش های ساده و سبک مثل  بیاده روی و ... راه‌های خوبی برای مواظبت از بدن و مدیریت بهتر استرس هستند.

در آستانه کنکورکاهش عوامل استرس زا

به هر حال در زندگی و به خصوص در شرایط آزمون هنگامی که زمان برای ما حایز اهمیت است. عوامل استرس زای زیادی وجود دارد. که باید آن ها را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کرده و یا حداقل کاهش دهیم. مثلا اگر سر و صدا باعث ایجاد استرس می گردد، ترجیحا سر و صدای محیط خود را کاهش دهیم. این کار تمرکز روی مطالعه را نیز افزایش می دهد.

در آستانه کنکوراولویت بندی برنامه های زندگی

هنگامی که با انبوهی از موارد مطالعه به طور همزمان روبرو هستیم، اولویت بندی آن ها به ترتیب اهمیت به ما این امکان را می دهد که به هر کدام در زمان و مکان خود رسیدگی کنیم. بنابراین در زمینه چنان چه به تنهایی قادر به برنامه ریزی و اولویت بندی نیستید، حتما با یک مشاور خبره، مشورت کنیم.

در آستانه کنکورکنترل ارتباطات

از رفت و آمد های بی جهت و  ارتباط با افرادی که سبب ناراحتی و استرس ما می شوند دوری کنیم. یا اگر دوری کردن از این افراد برایمان میسر نیست، می توانیم با او در جمع ارتباط برقرار کنیم. به خاطر داشته باشید که حس مثبت شما ضامن موفقیت در آزمون است.

در آستانه کنکور

در آستانه کنکورخواب کافی

بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش نیاز دارد. شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم. استراحت کافی بدن را برای مطالعه ی بهتر آماده می سازد. ضمنا هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس عمیق بکشیم. در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال تر می شود. زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

در آستانه کنکورتغییر عادات

ما از عادت های خوب و بد خود کمابیش اطلاع داریم. می توانیم آن هایی را که موجب آزار روحی ما می شوند را ترک کنیم.

در آستانه کنکور پذیرش شرایط

باید بپذیریم که برخی اوقات شرایط طاقت فرسایی در زندگی پدید می آید و چاره ای نیست. به هر حال شما نیز چون دیگران با توجه به شرایط خاص کنکور، با مسایل روبرو هستید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

هادی فرجی بازدید : 15 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مهم ترین راه کارهای مطالعه برای موفقیت در کنکور

بعد از یک برنامه ریزی خوب و اصولی برای موفقیت در کنکور، قدم مهم بعدی، شیوه مطالعه درست و اصولی برای کسب آمادگی در آزمون سراسری است.

در واقع یک شروع درست و اصولی در مطالعه به شما کمک می کند تا از تلاش خود بهترین نتیجه را بگیرید. گاه بسیاره از دانش آموزان را می بینیم که بارها و بارها کتابی را می خوانند و پس از صرف وقت زیاد، بدون این که اطلاعات قابل ملاحظه ای از کتاب را درک کرده باشند، خسته، کتاب را به کناری می گذارند و ادعا می کنند که مطالب آن، حجیم و سنگین است و مغز ما توانایی درک آن ها را ندارد.

ویژگی ها و مشکلات کودکان نارساخوان dyslexia

 

 همچنین با دانش آموزانی مواجه می شویم که مطالب درسی را خوب می خوانند و به خاطر می سپارند، ولی در جلسه امتحان دچار فراموشی شده و هر چه فکر می کنند، نمی توانند مطالب فراگرفته شده را به خاطر بیاورند.

 این دانش آموزان، هم وقت و هم انرژی خود را به هدر می دهند؛ زیرا مطالعه کردن نیز مانند بسیاری از فعالیت های زندگی، دارای فنون و مهارت هایی است که به کارگیری آن ها باعث می شود که با تلاش کمتر، بهره ای بیشتر از کارمان ببریم و بیهوده انرژی مان را هدر ندهیم.

 

یکی از بزرگترین دغدغه های ذهنی داوطلبان این است که به چه روشی برای کنکور، درس بخوانند. اهمیت این موضوع زمانی روشن می شود که شما بدانید اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، اما شیوه مطالعه اصولی را در پیش نگیرید، به هیچ وجه نمی توانید نتیجه دلخواهی را در آزمون سراسری کسب کنید.

 

۱۴ راه برای کسب عادت مطالعه کردن

شیوه مطالعه از چند سال پیش، بیشتر از گذشته برای داوطلبان اهمیت پیدا کرده است؛ زیرا به علت مهم بودن معدل در کنکور سال های آینده، باید در طول تحصیل، بسیار خوب و عمیق درس بخوانید و با معدل عالی دیپلم بگیرید؛ از طرف دیگر، سازمان سنجش هم با مفهومی کردن سۆالات در چند سال اخیر، داوطلبان کنکور را به خواندن دقیق کتب درسی و عدم استفاده از روش های کوتاه و تستی رهنمون کرده است؛ به گونه ای که بعد از بررسی سۆالات به این نتیجه می رسیم که سۆالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند؛ یعنی کاملا از کلیشه ای بودن خارج شده اند؛ از طرف دیگر، سۆال ها طوری طراحی می شوند تا فقط کسانی که مطلب را به طور کامل فهمیده و یاد گرفته اند؛ بتوانند از بین گزینه ها، درست ترین را انتخاب کنند؛ در واقع، سۆالات طوری طراحی شده اند که داوطلبان باهوش تر، پر تلاش تر و ماهرتر انتخاب شوند؛ چون برخی از مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستان ها و مخصوصاً کلاس های کنکور، دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب سوق می دهند و دانش آموزان، به جای این که دروس را به صورت تشریحی و دقیق تر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند، روش تستی خواندن و نحوه تست زدن را می آموزند؛ در این میان، سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی، سیاست مفهومی تر کردن سۆال ها و تأثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درس ها، ارزش بیشتری قائل شوند.

 

 همان گونه که متوجه شدید، شیوه صحیح و اصولی درس خواندن تا حد بسیار زیادی در موفقیت شما تأثیر خواهد گذاشت؛ پس در این مقاله تلاش می کنیم تا مهم ترین راهکارها را درباره مطالعه درست به شما ارائه دهیم.

نکات کلیدی برای افزایش کیفیت مطالعه

دانش آموزان کنکوری! سعی کنید که قبل از کلاس، درسی را که قرار است داده شود، روزنامه وار بخوانید تا پیش زمینه ذهنتان آماده دریافت بوده و در هنگام توضیح مبحث، آمادگی پرسیدن اشکالات و فهمیدن کامل درس را داشته باشد.

 باید دقت داشته باشید که از آنجایی که بخشی از وقت خود را در مدرسه می گذرانید، می بایست حداکثر استفاده را از مدرسه، کلاس ها، معلمان و دانش آموزان زرنگ کلاس داشته باشید و بخوبی و با دقت به درس و صحبت های معلم که باعث بهتر جا افتادن مطلب می شود، گوش کرده و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت کنید و در آخر کلاس نیز، تمام اشکالاتی را که در ذهنتان است، بپرسید. تا اینجا 60 درصد یادگیری انجام شده است و 40 درصد بقیه مانده است که البته در روند یادگیری بسیار مهم است.

دروس آن روز را همان روز بخوانید و برخی از تمرین های کلیدی را انجام دهید تا درس و کاربرد آن کاملاً جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه تان حک شود. دوره دروس و تکمیل تمرین های حل نشده را به روزی که فردای آن، این دروس را دارید، موکول کنید. حل تست ها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول کنید؛ التبه در مورد دروس ریاضی و فیزیک،این نکته که شما درس را سر کلاس خوب گوش دهید و بفهمید هم مهم است؛ یعنی فکر نکنید که اگر درس را سر کلاس نفهمیدید بعداً خودتان آن درس را می خوانید و یاد می گیرید.

 

اگر قصد یادگیری کامل و پایدار مطالب یک کتاب را دارید، آن را در سه مرحله بخوانید؛ در مرحله اول به صورت سریع، کلی و روزنامه وار به مطالب کتاب نگاهی بیندازید و از خود سۆال کنید؛ در مرحله دوم به صورت عمیق و دقیق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه، نکات مهم آن را در آورده و آن ها را به صورت طرح شبکه ای از کل به جزء سازمان دهی کرده و در کاغذی یادداشت کنید؛ چرا که با سازمان دهی اطلاعات، مطالب کتاب در مغز شما به صورت منظم هر یک در جای خود قرار می گیرند و بازیابی آن راحت انجام می شود؛ در مرحله سوم، کتاب را مرور کرده و از خود بپرسید یا پس از پایان مطالعه کتاب با دوستتان درباره مباحث آن مباحثه کنید.

پس از نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه مطالعه، پنج تا ده دقیقه استراحت کنید و به خود پاداشی ( مانند خوردن خوراکی مورد علاقه) بدهید تا به مطالعه علاقه پیدا کنید. پس از خواندن کتاب آن را به کناری نگذارید؛ چرا که پس از یک روز 70 درصد مطالب فراموش می شوند. به منظور جلوگیری از فراموشی و صرفه جویی در وقت و زمان، مطالب کتاب را به ترتیب زمانی زیر مرور کنید؛ مرور اول: یک روز پس از مطالعه، مرور دوم: ده روز پس از مرور اول، مرور سوم: یک ماه پس از مرور دوم، مرور چهارم: سه ماه پس از مرور سوم و مرور پنجم که معمولاً برای کنکوری ها باید در خرداد ماه انجام گیرد و به مرور و جمع بندی نهایی معروف است؛ البته این نحوه تقسیم بندی، غیر قابل تغییر نیست و شما می توانید با توجه به سختی یا آسانی یک درس، مقدار مطلبی که در هر مطالعه می خوانید و قدرت حافظه و یادگیری خود، مدت زمان مرورها را تغییر دهید.

 

مسابقات مطالعه و تحقیق دانش آموزی گامی جدی در بستر سازی آینده ای علمی در کشور است

حتماً به خاطر داشته باشید همان گونه که شروع خواندن یک درس جدید اهمیت خاصی دارد، مرورهای آن نیز مهم است و شما برای این مرحله باید زیر مطالب مهم خط کشیده و برای خود خلاصه برداری کرده باشید تا مطالب مهم و اساسی را در وقت کمتر به صورت بهتری یاد بگیرید. بیشتر دانش آموزان و داوطلبان فکر می کنند که خلاصه کردن، کار وقت گیری است و باعث می شود که در زمان آمادگی برای کنکور، بخشی از وقت و انرژی  آن ها را در زمان مطالعه بگیرد؛ اما باید بدانید که همین خلاصه ها در مرورهای بعدی می تواند به روند بهتر مطالعه شما کمک زیادی کند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که کار خط کشیدن زیر مطالب مهم و نیز خلاصه برداری را خودتان انجام دهید؛ نه اینکه قسمت های مهم را از روی خلاصه نویسی دوستانتان بخوانید؛ زیرا ممکن است نکات مهمی که برای شما سخت و برای دوستانتان آسان بوده است از قلم افتاده باشد.

 این موضوع باعث شود تا شما عملاً بخشی از مطالب را نخوانده باشید یا پس از مطالعه اصلی فراموش کنید.

 

روش پس ختام: نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است: پیش خوانی، سۆال کردن، خواندن، تفکر، از حفظ گفتن و مرور کردن. فرض کنید می خواهید بخشی از یک کتاب را به خاطر بسپارید و سپس بازیابی کنید. ابتدا باید با پیش خوانی، برداشت کلی از موضوعات مهم انجام دهید. این نوع پیش خوانی سبب می شود که مطالب مهم فصل را سازمان دهی کنید. در مرحله دوم، باید درباره هر بخشی پرسش هایی طرح کنید. در مرحله سوم، باید هر بخش را با هدف پاسخ دادن به پرسش های طرح شده بخوانید. در مرحله چهارم، باید هنگام خواندن، ساختن پرسش و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود درباره مطلب بیندیشید و به مطالب خوانده شده معنا دهید؛ سپس در مرحله پنجم و ششم، یعنی مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن، باید بکوشید که واقعیت های اصلی مطالب خوانده شده را به یاد آورید و به پرسش هایی که خود طرح کرده اید، پاسخ دهید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

پیک سنجش

هادی فرجی بازدید : 16 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

سومی‌ها، به فكر آینده باشید 

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

مهم‌ترین مسئله برای دانش آموزان سال سوم، افزایش نمرات و معدل در امتحان‌های نهایی است. همه می‌دانیم که نمره دروس سال سوم در نمره کنکور تأثیر داده می‌شود و سال سومی‌ها باید خودشان را برای گرفتن نمره‌های عالی آماده کنند. اما چگونه می‌شود هم معدل بالایی به دست آورد، هم برای کنکور سال بعد کاری انجام داد. راهکارهای پیش نهادی این مقاله، به این سۆال پاسخ می‌دهد.

 

دو طرز فکر برای کسب معدل بالا

برای کسب رتبه یا نمره خوب دو راه وجود دارد:

یکی آن که برای گرفتن نمره درس بخوانید،

دیگر آن که سعی کنید باسواد شوید.

این دو روش نتایج متفاوتی دارند. خیلی از دوستانتان را می‌شناسید که با پرخوانی یا فشرده خوانی در شب امتحان، نمره و معدل بالایی به دست می‌آورند، ولی سواد و معلومات عمیق و کافی ندارند. آن‌ها توانمند نیستند و در مدت کوتاهی، از آموخته‌هایشان جز یک اثر باستانی، چیزی برجای نمی‌ماند!

 

حالا به نظر شما، آن‌ها در تحصیل، آدم‌های موفقی هستند؟

اگر صرفاً برای گرفتن نمره کار کنید، درس خواندن برایتان سخت‌تر می‌شود و دائم به دنبال آن هستید که هرچه زود‌تر کار تمام شود؛ چون برای رفع تكلیف كار می‌كنید، احساس شکست می‌کنید، چون به هدفتان نرسیده‌اید. به همین خاطر تحت فشار روحی قرار می‌گیرید.

 

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

پس از پایان امتحان‌ها، از این که برای نمره 20 درس خواندید، ولی نمره 18 یا 19نصیبتان شده، خستگی بر تنتان می‌ماند؛ رضایتی از خود نخواهید داشت و همین عدم رضایت، انگیزه‌های شما را ضعیف می‌کند. این احساس شما را‌‌‌ رها نمی‌کند؛ پس از ورود به دانشگاه هم از‌ این که سخت درس خوانده‌اید و 2 تا 3 سال از همه چیز محروم بود‌ه‌اید و در این مدت در بیم و نگرانی به سر برد‌ه‌اید، سرخورده می‌شوید. بد نیست بدانید، براساس نظرسنجی سازمان ملی جوانان، 87 درصد از بچه‌ها پس از ورود به دانشگاه دچار سرخوردگی می‌شوند.

آیا شما می‌خواهید جزو‌ این افراد باشید؟

آدم‌هایی که انگیزه ضعیفی دارند، به زور واحدهای درسی خود را می‌گذرانند؛ مطمئن باشید که این‌ها در رشته تحصیلی خود موفق نخواهند شد. اما در مقابل، گروهی که با عشق و انگیزه درس می‌خوانند و برای باسواد بودن تلاش می‌کنند، به کارشان علاقه دارند و از زحمتی که می‌کشند لذت می‌برند. به خاطر همین خوب خواندن، نمره گرفتن برایشان آسان می‌شود، بعد از تمام شدن دبیرستان هم، از آن همه زحمت خود ناراحت و پشیمان نیستند.

اگر با قلبتان درس بخوانید، بهتر و زود‌تر به نمره بالا می‌رسید و موفق می‌شوید.

راهبردهایی برای افزایش معدل

برای ارتقاء نمرات کارهای زیادی می‌توان انجام داد. اما تجربه بچه‌های ممتاز نشان می‌دهد که اگر راهبردهای زیر را دنبال کنید، به طور یقین بالا‌ترین نمره را به دست می‌آورید:

 

* کلاس‌های غیردرسی خود را محدود‌تر کنید؛

نمی‌شود با 3 روز کلاس زبان، موسیقی و... روی درس متمرکز شد. ساعات مطالعه ‌تان را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید و بیش تر انرژی تان را روی درس خواندن متمرکز سازید.

 

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

* راز کسب نمره، عشق و علاقه و خوب خواندن است.

تا وقتی برای پدر و مادر یا معلم درس می‌خوانید، برای رفع تکلیف کار خواهید کرد. در‌این نوع درس خواندن‌ها، شور و کیفیتی وجود ندارد. در این صورت شما جزو آدم‌های نیمه موفق خواهید بود. ولی اگر به خاطر دلتان، خوب درس بخوانید، در تحصیل و کسب نمره موفق می‌شوید. پس عاشق کارتان باشید.

 

* برای خوب خواندن، باید به کتاب درسی مسلط شوید.

همه مطالب به ویژه دروس اختصاصی را به طور مفهومی و دقیق بخوانید، حتی اگر لازم بود از کتاب کمک درسی استفاده کنید، تمام «فعالیت‌ها»، «مثال‌ها»، «فکر کنید‌ها»، «خود را بیازمایید‌ها» و پرسش‌های انتهای هر فصل کتاب درسی را یک به یک و با دقت پاسخ دهید. این پرسش‌ها ارزش سۆالی زیادی دارند.

 

* مطالعه مفهومی.

پس از مطالعه مفهومی و حل تمرین‌های کتاب، ‌اشکالات خود را برطرف کنید. از نکاتی که آموخته‌اید، یادداشت بردارید، سپس تمرینات مفهومی بیش تری از کتاب‌های کمک درسی حل کنید.

 

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

* حل تست!

حل تست تا حدی به تسلط شما کمک می‌کند؛ از تست به عنوان سۆال و مسئله استفاده کنید، ولی نباید حل تست را، آن هم با راه حل‌های تستی، جایگزین مسائل تشریحی کرد. حل تست، بیشتر یک اندوخته برای کنکور سال بعد است. تازه باید مراقب باشید از راه حل‌های کوتاه تستی برای حل مسائل تشریحی به ویژه سۆال‌های امتحانات نهایی استفاده نکنید.

* وقتی می‌توانید به سراغ حل تست بروید که

اولاً: در هیچ درسی عقب افتادگی نداشته باشید،

ثانیاً: درس‌هایتان را با کمک منابع، آنقدر عمیق مطالعه کرده باشید که بتوانید به راحتی به تمرین‌های تشریحی پاسخ دهید.

 

 مهارت‌های امتحانی را تمرین کنید

تقریباً همه بچه‌های سال سوم احساس می‌کنند همه چیز را می‌دانند و برای گرفتن نمره 20 در امتحان‌ها شرکت می‌کنند، اما در عمل نمره کارنامه آن‌ها 2، 3 نمره کمتر از انتظارشان می‌شود. اگر از آن‌ها علت را بپرسید، می‌گویند: «چیزی نبود، اشکالات الکی، بی‌دقتی، بی‌خودی.» اما تحقیقات نشان می‌دهد که کم شدن نمره اکثر بچه‌های دبیرستانی، بیش تر به خاطر ضعف مهارت‌های امتحانی به ویژه مهارت نوشتاری آنان است نه بی‌دقتی و اشکالات الکی! حواستان جمع باشد برای کسب نمره بالا، خوب دانستن کافی نیست؛ بلکه باید یاد بگیرید آنچه که آموخته‌اید را خوب بیان کنید.

 

برای این منظور:

* نمونه سؤالات امتحانات نهایی را حل كنید.

پس از یاد گرفتن کامل مطلب، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن‌ اشکالات، نمونه سۆال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخ گویی به سۆال‌های نهایی را خوب بیاموزید. هم چنین با روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

 

* لزوما سؤالات هر سال شبیه هم نیست.

این خطاست که فکر کنید سۆال‌های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال‌های قبل باشد؛ در دو سه سال اخیر، طراحان تلاش کردند سۆال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی سۆالات مفهومی منابع کمک درسی بیشتر کار کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: سایت گاج

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا

هادی فرجی بازدید : 26 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

نقش حافظه در تمرکز

نقش حافظه در تمرکز

یکی از مؤثرترین راه های تقویت حافظه این است که قدرت تمرکز خود را تقویت کنید. اگر هر چه بیشتر، حواس خود را متمرکز کنید، مطالب، موضوعات و خاطره ها، سریعتر و ژرفتر در ذهن شما نقش خواهد بست. از این رو، می خواهیم طرز متمرکز کردن حواس را مطرح کنیم و اعتقاد داریم و امیدواریم  با به کارگیری روش های پیشنهادی، بعد از مدتی متوجه شوید که قدرت تمرکز شما چندین برابر شده است. معمولاً قدرت تمرکز حواس، بستگی به اراده فرد دارد. مثلاً، وقتی شما شدیداً گرسنه هستید و در رستوران فهرست غذاهای موجود را در اختیارتان قرار می دهند با تمام تمرکز سعی در انتخاب غذای مورد علاقه خود دارید و حواستان به این طرف و آن طرف نمی رود و پریشان نمی شوید.

 

همچنین زمانی که مطلب مورد علاقه خود را ( مطالبی در زمینه های ورزشی، موسیقی، سینما، تئاتر و ...) می خوانید، هیچ گونه مشکلی در تمرکز کردن ندارید. بنابراین می بینیم که اراده هر فرد می تواند چه تأثیر بسزایی در تمرکز او  داشته باشد.

قبل از اینکه روش های مهم تمرکز را بیان کنیم باید ببینیم تمرکز یعنی چه و واقعیت تمرکز حواس چیست؟ تمرکز حواس " استعداد ثابت نگاه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری است که به میل و اراده انتخاب شده است و مانع از دقت و توجه روی موضوعات دیگر می شود." به بیان دیگر، تمرکز یعنی از میان همه تصویرها و فکرهایی که ممکن است در مغز ما نشو و نما پیدا کند آنهایی را که به نفع موضوع انتخابی ماست دنبال کنیم و آنهایی را که نسبت به هدف ما بیگانه اند کنار بگذاریم.

 

اولین مرحله تمرکز

 

در هر شرایطی نمی توان حس خود را متمرکز کرد. اگر می خواهید حواس خود را کاملا متمرکز کنید باید ابتدا خود را از دنیای خارج مجزا کرده و محیط مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید؛ چنین محیطی باید آرام، روشن، دارای گرمای طبیعی و ساکت باشد. چون هیچ چیز به اندازه سر و صداهای مکرر و خسته کننده برای تمرکز حواس زیان بخش نیست.

انتخاب محیط مناسب برای تمرکز کامل به دو دلیل اهمیت دارد: نخست اینکه اگر شرایط آرام و راحتی فراهم نباشد شما تمرکز لازم برای مطالعه مطالب را نخواهید داشت. دیگر اینکه زمانی که شما هر بار خود را در شرایط مادی یکسانی برای مطالعه قرار می دهید، بازتابی شرطی از تمرکز را ایجاد می کنید.

چون ذهن انسان طوری طراحی شده است که هنگامی که بدن به طور دائم در شرایط مادی یکسان قرار می گیرد، به خودی خود حالتی بیدار، دقیق و متمرکز به خود خواهد گرفت و به نوعی شرطی می شود بنابراین تمرکز حواس بنابر عادت آسانتر می شود.

و بالاخره این نکته را هم خوب به خاطر داشته باشید که " محیطی مساعد برای تمرکز حواس انتخاب کنید و خود را به آن محیط  عادت دهید."

 

مرحله دوم تمرکز

 

در محیطی که انتخاب کرده اید، باید پس از استقرار، علل و عواملی را که موجب تفریح فکر شما می شود کنار بگذارید؛ مثلاً جلوی پنجره اتاق قرار نگیرید، یکی به این علت که نور از مقابل دریافت خواهد شد و دیگر اینکه شما از پنجره مناظر یا افرادی را می بینید که تمرکز شما را به هم می ریزند، محل مطالعه باید از صدای رادیو و تلویزیون و رفت و آمد افراد مصون باشد. به طور کلی می توان گفت همواره باید دو اصل زیر را بخوبی به خاطر بسپارید تا به یک تمرکز مطلوب برسید:

1- انتخاب محیطی مناسب

2- حذف علل مادی پریشانی حواس

 

مرحله سوم تمرکز

 

آیا از نظر بدنی در وضع مناسبی برای انجام یک کار فکری هستید؟ اگر شما دچار خستگی مفرط شده اید درصدد تمرکز حواس روی موضوع خاصی برنیایید، زیرا در این شرایط اگر بخواهید تمرکز کنید بیشتر خود را خسته خواهید کرد.

به کمک جدول زیر وضع بدنی و بهداشتی حافظه خود را علامت گذاری کنید:

- تغذیه مناسب با فعالیت فکری

بله ?                        خیر?

- اکسیژن دادن به شش ها به طور روزانه و هفتگی

بله ؟                        خیر؟

- ساعت های خواب

طبیعی ؟              ناکافی؟

- مصرف توتون یا سیگار

خیر ؟                       زیاد؟

- مصرف الکل

بله ؟                       خیر؟

- خستگی عمومی

بله ؟                       خیر؟

اگر سه جواب یا بیشتر در ستون چپ داشته باشید، نمی توانید به آسانی به تمرکز خود امیدوار باشید و قبل از اینکه به دنبال تمرکز باشید باید این علل را برطرف کنید.

 

مرحله چهارم تمرکز

 

حال می خواهیم شرایط روانی لازم برای ایجاد تمرکز مفید را مطرح کنیم. اگر شما دو ستون در نظر بگیرید و در سمت راست، موارد و موضوعاتی را که تمرکز روی آنها برایتان سخت نیست نوشته و در سمت چپ موضوعاتی را که تمرکز روی آنها برایتان مشکل است بنویسید و روی این موارد فکر کنید، ثابت می شود که تمرکز حواس درباره چیزهایی که به آنها علاقه مند هستید آسان و درباره چیزهایی که آنها را دوست ندارید دشوار است. این امر، خود بیانگر این اصل است که عوامل عاطفی و احساسی نقش بسزایی در فرمان دادن یا ندادن به تمرکز دارد. در اینجا ممکن است بگویید گاهی مجبور هستید درباره موضوعات یا دروسی مطالعه کنید که اصلا برایتان خوشایند نیست. در این موارد باید سعی کنید اطلاع کافی از فایده مطالعه آن موضوعات به دست آورید تا با حسن نیت پذیرفته شوند و دقیقا درباره انگیزه هایی که شما را وادار به انجام این کوشش می کند، بررسی کنید؛ دیپلمی که می خواهید بگیرید؛ پژوهش هایی که می خواهید بخوبی انجام دهید؛ موقعیت بسیار درخشانی که آرزو دارید به دست آورید؛ یا اینکه دوست دارید مورد تحسین مقامات بالا واقع شوید و به طور خلاصه آنچه که مراد و هدف شما را تشکیل می دهد و برای رسیدن به آن به مطالعه با تمرکز بالا می پردازید این تصویر و هدف را باید پیش از شروع به مطالعه بخوبی درک کنید.

 

مرحله پنجم تمرکز

 

گاهی پیش می آید که شما می خواهید حواس خود را بر روی خواندن مطلبی متمرکز کنید. ولی با وجود کوشش فراوان، پس از خواندن هر جمله، دقت شما منحرف می شود و پیشرفتی حاصل نمی کنید و پنج، شش بار مجبورید به عقب برگردید و مطالعه مطالب را برای اینکه آنها را به یکدیگر ارتباط دهید، از سر بگیرید. این امر ممکن است ناشی از علل گوناگونی که تا به حال آنها را تجزیه و تحلیل کرده اید باشد ولی ممکن است در نتیجه عامل دیگری نیز باشد، به این معنی که شما پایه شناختی کافی برای قرائت این موضوع را ندارید. به عنوان مثال: اگر شما از " کودکی" بخواهید یک کتاب فلسفی را بخواند و برای شما بازگو کند. او نمی تواند روی مطالب تمرکز کرده و آنچه را خوانده بازگو کند چون اطلاعات لازم فلسفی را دارا نمی باشد و به محض خواندن نخستین جمله توجه او به چیز دیگری معطوف می شود.

 

این اصل در مورد تمام افراد مصداق دارد. اگر ما به مطالعه موضوعی بپردازیم که نسبت به آن شناخت کافی نداریم، ذهن ما نمی تواند همه آنچه را که نوشته شده است بفهمد و آن مطالب از مغز فرار می کند به این جهت، هنگامی که در متمرکز کردن حواس خود بر روی قرائت موضوع نسبتا سختی، احساس دشواری می کنید، باید این سوال را از خود بپرسید که " آیا من شناخت اساسی در مورد موضوع مورد مطالعه دارم یا خیر؟" اگر جواب منفی باشد، بدون تردید باید با خواندن کتاب های مقدماتی به رفع این نقیصه بپردازید.

 

البته گاهی اوقات، ممکن است تمرکز نداشتن به دلیل نوع جمله بندی یک کتاب باشد؛ یعنی شما نسبت به آن مطلب، اطلاعات کافی دارید ولی نویسنده کتاب، واژه ها و جمله های ثقیل و پر استعاره به کار برده است. شما متوجه معانی آن کلمات نمی شوید که در این حالت نیز دقت و توجه به شما به مخاطره می افتد و بهتر است برای پی بردن به معانی کلمات به یک واژه نامه مراجعه کنید.

 

مرحله ششم تمرکز

 

چگونه می توانیم مجذوب موضوعی که باید بخوانیم شویم ؟

نخست سعی کنید پیشرفت هایی را که شما از خواندن یک مطلب کرده اید برای خودتان بازگو کنید و از فایده مستقیمی که از مطالعه برای شما حاصل می شود مطلع شوید؛ مثلا با خواندن کتابی مقدماتی در معرفی فلسفه، متوجه می شوید که این کتاب به شما کمک می کند که بعدا فلان فیلسوف مشهور و آثار او را بهتر بشناسید. سپس برای خود سوالاتی مطرح بسازید: برای چه این کتاب نوشته شده است؟ هدف مولف از نگارش آن چه بوده است؟ مولف آن کیست؟ خلاصه با تجسس در معنی ژرف کتاب یا اثر نویسنده در امر خواندن علاقه بسیار زیادی پیدا خواهید کرد و تمرکز حواس شما در مطالعه آن کتاب آسانتر خواهد شد.

 

در این باره نباید هرگز از خواندن پیشگفتار و فهرست مطالب غافل شوید. مولف در پیشگفتار یا دیباچه کتاب، معمولاً در ضمن چند صفحه سعی می کند که به خواننده علت نوشتن کتاب خود و آن چه را که می خواهد معرفی کرده یا توضیح دهد و یا ثابت کند، بفهماند. فهرست مطالب نیز به شما نگرشی کلی از کتاب می دهد و آن را خلاصه می کند. با خواندن و دوباره خواندن مقدمه، علاقه مندی شما به کتابی که می خواهید بخوانید افزایش می یابد. به این دلیل پیش از آنکه بخواهید توجه خود را روی قرائت موضوعی که دارای دشواری اندکی است متمرکز سازید، باید قاعده ششم را مورد توجه قرار دهید یعنی:

کوشش کنید که بر علاقه و توجه فوری خود نسبت به کتابی که می خوانید بیفزایید.

اگر یکی از این شش نکته کلیدی را به عمد یا غیر عمد در نظر نمی گیرید، درصدد تمرکز حواس بر نیایید. خلاصه این شش نکته را دوباره یادآوری می کنیم:

1- محیط مطالعه خود را انتخاب کنید.

2- علل پراکندگی حواس را از میان بردارید.

3- از نظر بدنی سالم باشید .

4- هدف خود را درک کنید .

5- شناخت های اساسی را به دست آورید .

6- علاقه فوری خود را افزایش دهید.

امید است با به کارگیری شش اصل مهم تمرکز، هرگز در خواندن مطالب درسی یا غیر درسی دچار مشکل نشوید و مطالب را بخوبی به خاطر بسپارید و در مواقع لزوم براحتی از آن مطالب بهره گیرید.

 

منابع

1- درس برای تقویت حافظه؛ ترجمه و تألیف عبدالکریم قریب

2- تفاوت های فردی؛ دکتر محمد حسین سروری

هفته نامه پیک سنجش ، شماره 2

هادی فرجی بازدید : 22 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

 

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

انسان، به سبب ویژگی های بی نظیرش در میان همه موجودات، عنوان اشرف مخلوقات را به خود اختصاص داده است. او استعداد خاص تفکر و یادگیری دارد که به او اجازه می دهد اعمال خاص انجام دهد. نتایج اعمالش را پیش بینی و ارزیابی کند. تغییر و تحولات گوناگون و سریعی را در عرصه علم و فناوری به وجود آورد. آن چنان که به قول تافلر دنیا را به دهکده ای تبدیل کند که اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن از قاره ای به قاره دیگر انتقال دهد.

بنابراین بر اثر پیشرفت سریع و غیر قابل انتظاری که در قلمرو دانش و فناوری طی چند قرن اخیر نصیب انسان شده است حجم اطلاعات و دانسته های بشری روز به روز به طور سر سام آوری در حال افزایش است. بر دانش آموزان و دانشجویان لازم است که هرچه سریعتر خود را با این تغییر و تحولات همگام سازند. در این راستا، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان کوشش زیاد می کنند. بسیار مطالعه می کنند اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس، هنگام مطالعه نمی توانند به نتیجه دلخواه دست یابند.

تمرکز در لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس، روی موضوعی معین، بدون تمرکز حواس، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود. بنابر این همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد.

تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع هایی که نیاز به تفکرو تجزیه و تحلیل دارند مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبه ی تفریحی و سرگرمی دارند، بسیار آسان است.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

تمرکز حواس:

یعنی عوامل حواس پرتی را به حد اقل رساندن… تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می کند. بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.

 

منشاء حواس پراگندگی:

حواس پرتی یا منشاء ذهنی و درونی دارد و یا منشاء بیرونی و محیطی

حواس پرتی درونی و ذهنی:

عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند. این موقع شامل مواردی از قبیل: درد، رنج، غم وغصه ، نگرانی، گرسنگی و تشنگی ، سردی و گرمی ، ترس و خشم و شادی ، سردرد و … می باشد.

حواس پرتی بیرونی و محیطی:

آنچه که به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می کند و یا تحریکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شوند مانند نور شدید و نور ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر این ها ممکن است فرایند تمرکز حواس را با اشکال مواجه کنند.

رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف، متفاوت است و به حالت درونی، تجربه ها مکان و موقعیت آن ها بستگی دارد. برخی از افراد اظهار می دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و برخی دیگر می گویند نمی توانم تمرکز حواسم را به روی کاری حفظ کنم. در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت یا فاقد تمرکز حواس بداند بلکه بهتر است وقتی که تمرکز حواس فردی دچار اختلال شد، بگوید در این لحظه و در محیط فعلی حواس پرتی من بیشتر و میزان تمرکزمن کمتر است. لذا حواس پرتی بیشتر علل درونی دارد و به طبیعت خود فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی، و عادات فردی بستگی دارد.

بی شک حواس پرتی بیرونی آسانتر از عوامل حواس پرتی درونی بر طرف می شود . پس می توان بدون توجه به عوامل محیطی مانند: سرو صدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتا داخل مترو، سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد. اما نمی توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و دگرگونی فکر و اندیشه با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد و مطالعات و یا تجربیات زیادی این موضوع را تائید کرده است که یک انسان می تواند در محل پر سرو صدا و نا آرامی با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

روشهای تقویت تمرکز حواس:

تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است. و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش ومهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند. بنابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد، ساعت ها وقت بگیرد اما به خوبی فهمیده نشود و امر مطالعه بی فایده است و اثر مثبتی نخواهد داشت. لذا کاربرد روش ها و فنونی که به خواننده کمک می کند تا هنگام مطالعه فعال باشد، تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز حواس هنگام مطالعه افزایش می دهد این روش ها عبارتند از:

 

1- آمادگی برای مطالعه:

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

 

برای شروع مطالعه، ابتدا بایستی خود را از جهات گوناگون آماده کرد، زیرا حداکثر آمادگی، مقدمه ای برای علاقمندی به مطالعه، ایجاد تمرکز حواس و یادگیری بهتر می باشد. منظور از آمادگی پیدایش تمام شرایطی است که شخصی را قادر می سازد تا با اطمینان به موفقیت و اعتماد به نفس، به تجربه خاصی بپردازد.

آمادگی بدنی:

به رشد و تکامل طبیعی بدن، تندرستی و نداشتن نقص های بدنی مربوط است. گاهی وجود بیماری هایی مانند زخم معده، میگرن، سردرد و نظایر این ها باعث از بین رفتن تمرکز حواس و مانع مطالعه فرد می شود و فرد تا به دست آوردن تندرستی کامل قادر به برقراری تمرکز حواس و مطالعه ثمر بخش نیست و انگیزه کافی هم برای مطالعه ندارد.

آمادگی ذهنی:

آمادگی ذهنی را می توان از خصوصیاتی نظیر رشد گویای سالم، قدرت تفسیر و تعبیر اشکال، توانایی درک همانندی ها و نا همانندی ها میان کلمات و … شناخت دانست.

آمادگی اجتماعی:

به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی دارد که می توان آن را با تجربه و تحلیل زمینه خانه و خانوادگی، محیط وسیع اجتماعی که او در آن تجربه اندوخته است و تربیت پیشین او تعیین کرد.

آمادگی روانی:

آمادگی روانی به شکل پیچیده ای با رشد و تکامل بدنی، ذهنی و اجتماعی آمیخته است. خستگی، بی قراری، بی تابی، کوتاهی زمان، دقت نداشتن تمرکز در مطالعه، واکنش های منفی نسبت به خود و دیگران، ضعف اعتماد به نفس و نظایر آن ها همگی نشانه نبودن آمادگی روانی، بدنی، ذهنی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان، اجرای برنامه های آموزشی، تمرکز حواس و فرایند یادگیری را آسان تر و مطلوب تر می کند.

 

2- داشتن علاقه به مطالعه:

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثراست: یکی علاقه نسبت به مطالب خواندنی، دیگر کاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطلب خواندنی.

سبب می شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد، مطالعه بیشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه می شود، کاربرد فنون بهتر، مطالعه را آسان تر، سریعتر و لذت بخش تر می سازد؛ در نتیجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می یابد.

پس تا زمانی که فرد تمایل یا علاقه به انجام کاری نداشته باشد نمی تواند برانگیخته شود. لذا وقتی خواننده به موضوعی علاقه مند می شود، خود به خود بر آن تمرکز می کند، بیشتر دقت می کند و به راحتی مطالب را به حافظه می سپارد و بعدا هم خیلی راحت به خاطر می آورد. پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت به مطالب، گام بعدی تعیین هدف مطالعه است زیرا هدف زیر بنای انجام کاری است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می دهد . هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می کند و نیروی لازم را برای فعالیت در وی بوجود می آورد وسبب پیدایش تمرکز در او می شود. لذا هر فرد برای مطالعه باید هدف مشخصی داشته باشد.

« زیرا تعلیم و تربیت علم اهداف است و همه بر این باورند که بدون داشتن هدف، یادگیری کاری بس دشوار و غیر ممکن است»

همان طور که فرانکین معتقد است انسان بدون هدف مانند گلوله ای است که بدون هدف شلیک می شود. علاوه بر آن مطالعه بدون هدف یکی از عادات غلط مطالعه بشمار می رود.

 

3- تعیین زمان و مکان مطالعه:

یکی از راه های برقراری تمرکز حواس این است که مطالعه در آن ساعت از روز انجام گیرد که برای فرد مناسب تر است. اما تعیین مناسب ترین زمان برای مطالعه کاری دشوار است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند وبه مطالعه بپردازند. با این توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از تمام زمینه مطالعه، برقراری تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می شود.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

والتر پارک در کتاب خود به نام « چگونه درس بخوانیم؟» چنین می نویسد: « موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی، مستقیما به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده می کنید؟ موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایین تر نیز بستگی به استفاده اشتباه از زمان دارد

«محیط آشنای یک اتاق مشخص، در حین مطالعه موجب انصراف کمتر و تمرکز بیشتر حواس می شود ،زیرا لوازم آن اتاق هر روز پیش چشم شما است و کمتر توجهتان را به خود جلب می کند . به علاوه اگر هر روز به وقت مطالعه در اتاق معینی بودید کم کم ذهنتان عادت می کند که به محض رسیدن به آن اتاق آماده تمرکز حواس و فراگیری شود. »

بنابراین ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل کتب درسی، دفاتر، کتاب لغت، خط کش، قلم و نظایر آن جهت مطالعه موجب تمرکز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می شود.

پس یکی از بهترین راه های برقراری تمرکز اختصاص دادن یک اتاق مجهز به آنچه لازم دارید، در موقع مطالعه است. این اتاق خیلی زود مناسب تمرکز و یادگیریتان شده و کار شما را به طور خودکار راحت تر می کند و بعد برایتان یک عادت مفید می شود. « برای داشتن تمرکز به هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و محیط مناسبی برای مطالعه بر گزینید. چنین محیطی باید آرام، روشن و دارای هوای مناسب باشد. هیچ چیز به اندازه سر و صدا، خسته کننده و مانع تمرکز حواس نیست. ایجاد محیط کار مناسب، به دلیل ایجاد آرامش و شرایط مناسب اهمیت دارد و زمینه ای است برای تمرکز و دقت».

 

3- یاد بگیر که بگویی «نه»:

« زمانیکه تصمیم گرفتید باید مطالعه کنید اما دوستان یا هم اتاقی های شما در خواست می کنند که دور هم جمع شوید ؛ هنر گفتن «نه» را در خود تقویت کنید. اگر این اراده در شما ضعیف است، می توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید « مزاحم نشوید» اگر موفق نشدید می توانید کارهای دیگری انجام دهید که نشان دهد شما دوست ندارید که کسی باعث از هم گسیختن افکار شما شود».

 

4- ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت:

مطالعه عمیق و یادگیری ثمر بخش وقتی حاصل می شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند. زیرا اعتماد به خود در موفقیت مؤثر است و مهارت را بیشتر و نیرو را افزایش داده و مغز را سالمتر می کند. وقتی می خواهید کاری انجام دهید از گفتن کلماتی همانند: نمی خواهم ، نمی دانم، نمی توانم بپرهیزید. جمله «این کار محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید، ترس و بدگمانی و بی ارادگی را از ذهن خود دور کنید. هرگز به خویشتن اجازه ندهید که هیجانات و افکار منفی شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را مختل کند.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته به نزد خود تکرار کنید که قادر به انجام کار هستم ، می توانم انجام دهم و باید انجام دهم . بدین طریق تفکر مثبت را در خود پرورش دهید. قوی بودن اعتماد به نفس احساس شعف و شادی را در شما بوجود می آورد و در حالت شادمانی از تمرکز حواس خوبی برخوردارید. بهتر فکر می کنید، بهتر مطالعه می کنید و نتیجه کارتان بهتر می شود.

مارگریت کوربت می نویسد « انسان در بحر اندیشه های خوشایند حافظه بهتری پیدا می کند و ذهن در حالت آرامی قرار می گیرد و میل به یادگیری را در خود بوجود می آورد» لذا خودپنداری مثبت مهمترین کمک برای تمرکز و یادگیری است. اگر بتوانیم تصورات غلط ومنفی را از ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جایگزین کنیم ، می توانیم علاقه به مطالعه و یادگیری را در خود ایجاد کنیم چرا که علاقه به مطالعه شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس به هنگام مطالعه است. آلفردآدلر روانشناس مشهور ، در دوره جوانی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود. معلمش این موضوع را با والدینش در میان گذاشت آن ها باور کردند که آدلر در درس ریاضی ضعیف است، آدلر هم این موضوع را پذیرفته بود. یکی از روزها که معلم مسئله ای را روی تخته نوشته بود و شاگردان کلاس از حل مسئله عاجز مانده بودند، آدلر جواب مسئله را پیدا کرد ، پای تخته رفت و در میان حیرت همگان مسئله را حل کرد. فهمید که توانایی درک و فهم مطالب درس ریاضی را دارد، استعدادش را باور کرد، تصورات مثبت را جایگزین تصورات منفی کرد و از آن به بعد یکی از دانش آموزان ممتاز درس ریاضی شد.

 

5- طرح سئوال:

طرح سئوال یکی از شیوه های مطالعه دقیق و فعالانه است که در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز و دقت کافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد. طرح سئوال هنگام مطالعه یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمقی او را در گیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمرکز حواس خود را حفظ نماید، زیرا در هنگام مطالعه، نمی توان بدون تمرکز پاسخ سئوالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سئوال می توان میزان فراگیری خود را ارزش یابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی برد و سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود. خواننده در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه می کند.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

6- آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری:

برخی از والدین به طور مدام به فرزندان خود می گویند درس بخوانید، مطالعه کنید، ولی هرگز نمی گویند چگونه مطالعه کنید و روش های صحیح مطالعه را نمی دانند.

بنابر این آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری چون: تند خوانی ، عبارت خوانی، خواندن اجمالی ، خواندن تجسمی، و … به خواننده کمک می کند تا تمرکز حواس خود را هنگام مطالعه حفظ نمایند.

تند خوانی:

تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود. اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.

عبارت خوانی:

عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات.

عبارت خوانی به نوع دیگری به تمرکز حواس کمک می کند. از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، بخواند. اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند، احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود . بنابراین اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمرکز حواس می شود.

خواندن اجمالی:

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات، در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند، آن گاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن، کنجکاوی ، علاقه، دقت و تمرکز حواس فرد ، افزایش میابد.

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

خواندن تجسسی:

منظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است … کسی که به دنبال چیزی می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است. به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و علاقه فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آن ها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب تحکیم آن ها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی، حالت کسلی، پرتی حواس، از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعالانه در مطالعه به کار می رود.

جدیت در مطالعه:

به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کنید، چرا که اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید « این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که: فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند با بر داشتن قدم اول امکان پذیر است» شک و تردید حاصلی جز حواس پرتی یا انحراف حواس و تسلیم به تخیلات واهی ندارد، اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند. با خود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان از مطالعه دست نکشید، به مطالعه ادامه دهید، اما زمان مطالعه را طولانی نکنید بیهوده وسواس به خرج ندهید، بهانه تراشی نکنید به خود تلقین کنید که فرد با اراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه دچار حواس پرتی نشوید.

استفاده از رهنما:

یکی از شیوه های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک رهنما چون ؛ انگشت سبابه، مداد و … به هنگام مطالعه است. زیرا استفاده از یک رهنما هنگام مطالعه باعث تمرکز حواس بهتر، افزایش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت دوباره خوانی و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.

 

خط کشیدن زیر مطالب مهم:

استفاده از این روش یکی از شایعترین راهبردی است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان از آن استفاده می کنند.

لذا هنگام مطالعه باید با استفاده از یک مداد، ایده ها و مطالب مهم و اساسی را علامتگذاری نمود. زیرا برای مشخص نمودن ایده ها و مطالب مهم و اساسی و خط کشیدن زیر آن ها لازم است با تمرکز حواس و دقت خاصی به مطالعه مشغول شد. پس خط کشیدن زیر مطالب مهم باعث برقراری تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می شود.

یاداشت برداری هنگام مطالعه:

یاداشت برداری نوعی تکرار درس است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطالب می شود. یاداشت برداری خوب، کاری جدی و فعال است که با اندیشیدن ملازمه دارد، لذا برای یاداشت برداری باید هنگام مطالعه فعال بود و لازمه فعال بودن، داشتن تمرکز حواس است و برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی با قدرتی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت نموده و فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش می دهد.

 

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی
پیشنهادات:

1- سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید. زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود.

2- موقعیت هایی که نمی توانید در آن ها تمرکز حواس داشته باشید، تجزیه و تحلیل کنید، احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدانید که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید به طور منطقی تعبیر و تفسیر کنید.

3- موضوع های مطالعاتی خود را تقسیم بندی کنید یعنی هر موضوعی را که می خواهید مطالعه کنید، آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و به تدریج در زمانهای مختلفی آن ها را مطالعه کنید.

4- هر وقت مصمم شدید مطالعه کنید یا کار دیگری انجام دهید، بکوشید بر عزم خود پا بر جا باشید تا آن کار را به اتمام برسانید .

5- زمان های مطالعه خود را با فعالیت های متنوع تقسیم نمائید تا این که بتوانید تمرکز حواس خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنید و مطالعه را در آن ساعت از روز انجام دهید که برای شما مناسب تر است.

استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طولانی تر در اختیار فرد می گذارد.

6- هرکاری به جای خویش نیکوست پس برنامه مطالعاتی داشته باشید و برای هر کاری وقت به خصوص تعیین کنید.

7- با آگاهی ازفنون مطالعه و بکارگیری آن ها در هنگام مطالعه در خود ایجاد تمرکز کنید زیرا کاربرد فنونی که خواننده را در عمل مطالعه فعال می سازد، کلید اساسی ایجاد تمرکز است.

8- به جای این که بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران و یا رفتار آن ها را مطابق دلخواه خویش تغییر دهید.

9- چند برگ کاغذ روی میز مطالعه خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف کننده و مزاحم را یاداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آن ها در حد امکان اقدام نمائید.

10- ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی ، خستگی، و یا علت یا علل درونی دیگری باشد، در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید.

11- هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید، لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم، نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ.

12- مطالعه در حالت هایی نظیر دراز کشیدن، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن تکیه زدن به دیوار و امثال این ها مفید نمی باشد. زیرا در چنین موقعیت هایی نمی توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود، بنابراین هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشد.

13- محرک های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون، تلفن و… که باعث حواس پرتی شما می شوند از موقعیت مطالعه خود حذف کنید.

بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت درازکشیدن است.

 


منبع: پایگاه اطلاع رسانی اخبار گروه های پزشکی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان- تنظیم: بادامستانی و نوربخش

هادی فرجی بازدید : 26 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 


چگونه بهتر گوش كنیم؟


چكیده: گوش كردن یكی از مهمترین مهارتهایی است كه با پرورش آن می توانید كارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یكی از مشكل‌ترین مهارتهاست. در این مقاله سعی داریم تا با راههای پرورش این مهارت آشنا شویم.


كلاس مكانی برای یادگیری و گوش كردن است. ویلیام آرمسترانگ

خوب گوش كردن در كلاس:
* در كلاس مطالب درسی را دنبال كنید و به رویا فرو نروید. ( خیالبافی نكنید. )
* اگر حرف بزنید، مطمئنا نمی توانید گوش كنید.
* در هنگام گوش كردن قلم به دست باشید و نكات مهم را یادداشت كنید.

قبل از كلاس:
* راجع به مطالب درسی جدید فكر كنید.
* نكات مهم جلسه گذشته را به یاد آورید. ( دوره كنید. )
* تكالیف خود را انجام دهید.

در كلاس:
* آنچه را كه قبلا یاد گرفته‌اید با مطالب جدید ارتباط دهید.
* آیا شما راجع به موضوع درس اطلاعات اضافی دارید؟
* در طی درس چه چیزی به ذهن شما می آید؟
* برروی موضوع درس تمركز كنید.
* نكات مهم درس را یادداشت كنید.
* در صورت امكان روی نیمكتهای جلوی كلاس بنشینید. اگر جلوتر باشید بهتر می توانید گوش كنید.

بعد از كلاس:
* مطالب درسی و یادداشتهایتان را دوره كنید.
* بعضی‌ها دوست دارند كه یادداشتهایشان را پاكنویس كنند، اما سعی كنید برای اینكار وقت زیادی اختصاص ندهید.
* هنگام دوره زیر نكات مهم خط بكشید.

نكات دیگری راجع به گوش كردن:
* خوب گوش كردن به معنی توجه كردن است.
* تمام آنچه را كه گفته می شود بشنوید، نه آنچه را كه دوست دارید.
* آنچه را كه می شنوید با آنچه كه از قبل می دانستید ربط دهید.
* نكات مهم درس را تشخیص دهید.
* سعی كنید نكات مهمی را كه ممكن است سوال امتحان باشد، تشخیص دهید.
* صحبتهای معلم را دنبال كنید. ( حدس بزنید صحبتهای بعدی او چه خواهد بود. )
* به دقت به آنچه معلم راجع به تكالیف درسی می گوید، گوش كنید و در صورت نیاز آن را یادداشت كنید.
* به دقت گوش كنید و به دنبال عبارات كلیدی معلم باشید و به آن اهمیت دهید. عباراتی همچون " این مطلب مهم است...، مهم است بدانید كه... و یا لازم است كه این مطلب را برای امتحان بدانید... "

بخاطر بسپارید كه گوش كردن با شنیدن متفاوت است.

شما می توانید هرچیزی را بشنوید، اما به آن گوش نكنید یا از یك گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون كنید.

برای گوش كردن باید فكركنید و فعال باشید نه منفعل.



منبع:
سایت مركز مشاوره مهارتهای مطالعه دانشگاه ویرجینیا تكنولوژی ( Virginia Tech) :
http://www.ucc.vt.edu

هادی فرجی بازدید : 22 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

تكنیكهایی برای تقویت تمركز حواس


چكیده: اكثر افراد دوست دارند در مواقعی كه مطلبی را مطالعه می كنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد اینگونه نیستند و در مترو، اتوبوس و تاكسی و حتی حاشیه خیابان نیز به راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمركز می كنند. اما به راستی چرا برخی می توانند تمركز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی بهره اند؟


دلیل آن هرچه باشد راههایی برای تقویت تمركز در افراد وجود دارد كه در این مقاله به برخی از آنها اشاره می كنیم.

تقویت تمركز به تمرین نیاز دارد. ممكن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت كمی را حس كنیم، ولی وقتی 4 تا 6 هفته كه از پرورش یادگیری مهارت‌ها گذشت، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی خواهید شد.
برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین كنیم:

1- حواست را جمع كن:

این شیوه ممكن است ظاهرا ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی كه حواستان پرت می شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید كه " حواست را جمع كن ". این روش كم كم باعث می شود كه توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب گردد.

2- روش عنكبوتی:

اگر شما تار عنكبوتی را تحریك كنید، تار تكان می خورد و عنكبوت نسبت به جنبش تار از خود واكنش نشان داده و می خواهد علت حركت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تكرار شود، خواهید دید كه عنكبوت دیگر نسبت به حركت تار هیچ عكس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود كه حشره ای به دام او نیافتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمركزتان را بر روی هدفی كه در ذهن دارید، حفظ كنید.

3- فرصتی برای افكار مزاحم:

در طول روز زمان ویژه ای را به فكر كردن درباره مسائلی كه به ذهن شما خطور می كند و تمركزتان را بهم می زند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر زمانی است كه شما می توانید به این افكار بپردازید. هنگامی كه این افكار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور كرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید كه زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته‌اید و اجازه دهید كه از ذهن شما خارج شود. كسانی كه از این روش استفاده كرده اند، توانسته اند 35% از افكار مزاحم را در طول 4 هفته در خود كاهش دهند و این تغییر بزرگی است.

4- چوب خط زدن برای افكار مزاحم:

كارت‌های كوچكی درست كنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم كنید، یك قسمت را به صبح و یك قسمت را به بعد از ظهر و قسمت سوم را به شب اختصاص دهید. هر بار كه حواستان پرت شد، یك خط در قسمت مخصوص بكشید و برای هر روز یك كارت برای خود تهیه كنید. به مرور متوجه خواهید شد كه تعداد خط‌ها روز به روز كاهش می یابد و این واقعا جالب است.

5- زمان استراحت:

وقتی كه ما برای مدت طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین‌ترین نقطه بدن یعنی پاها كشیده می شود. ماهیچه‌های ما همانند یك پمپ عمل می كنند. هنگامی كه پس از نشستن راه می رویم، خون به طور یكنواخت به سراسر بدن می رسد. در نتیجه اكسیژن بیشتری به مغز شما می رسد و احساس شادابی و سرحالی می كنید.

6- عوض كردن موضوع:

بسیاری از دانش آموزان به وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمركزشان كمك می كنند. شما هم می توانید هر 2 ساعت را به مطالعه یك درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض كنید.

7- جایزه و پاداش:

هنگامی كه كاری را به طور كامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. كار شما ممكن است خیلی كوچك و یا بزرگ باشد. شما هم می توانید متناسب با كارتان برای خود جایزه و یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می تواند خواندن یك مطلب جالب و دیدن یك فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.

هادی فرجی بازدید : 23 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 


یادداشت برداری در كلاس


چكیده: یادداشت برداری یكی از مهمترین مهارتهای یادگیری است كه به شما در فهم مطالب بسیار كمك می كند. اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. با دنبال كردن مراحل زیر و تمرین آنها، می توانید این مهارت را در خود پرورش دهید.


به نكات زیر توجه كنید:
1- هنگام شروع كلاس برای یادداشت برداری آماده باشید. وسایل خود را پیش از شروع كلاس آماده كنید.
2- عوامل مزاحم را از خود دور كنید. صحبت كردن، خوردن، خندیدن و مسائلی از این قبیل یادداشت برداری شما را دچار اشكال می كنند.
3- بطور فعالانه در بحث و موضوع درس شركت كنید. سؤال كنید. پاسخ دهید و اشكالات خود را بپرسید.
4- به صحبت‌های معلم با دقت گوش كنید. به مطالبی كه معلم بر روی آنها تاكید می كند، دقت كنید. به دنبال عباراتی نظیر این باشید: " نكته مهم این است كه …"، " بطور خلاصه می توان گفت كه… ". مطالبی را كه معلم بر روی تخته می نویسد، یادداشت كنید.
5- نكات مهم درس را تشخیص دهید. مطمئن شوید كه نكات مهم را به درستی تشخیص داده و یادداشت كرده‌اید.


توجه داشته باشید كه اگر معلم مطلبی را چند بار تكرار می كند، احتمالا آن مطلب بسیار مهم است.

یادداشت برداری آگاهانه و منظم

1- لازم نیست تمام كلمات معلم را بنویسید.
2- فقط نكات مهم و مطالب اصلی را یادداشت كنید.
3- از كلمات كلیدی استفاده كنید و حروف اختصار بكار ببرید تا سرعت نوشتن شما بیشتر شود.
4- مطالب را بطور واضح بنویسید تا در مرور آنها به اشكال بر نخورید.
5- هنگامی كه معلم مطالب مهمی را توضیح می دهد، ابتدا به دقت گوش كنید و سپس آن مطلب را بطور خلاصه بنویسید.
6- جزوه شما باید خلاصه ای از یك درس باشد، به این صورت كه:
الف- موضوع اصلی را بالای صفحه بنویسید.
ب- نكات مهم مربوط به آن موضوع را شماره گذاری كرده و به ترتیب بنویسید.
ج- در زیر هر مطلب، جزئیات مربوط به آن را بنویسید و با حروف الفبا نشانه گذاری كنید.


بعد از كلاس

1- بلافاصله بعد از كلاس یادداشت‌های خود را مرور كنید، در این هنگام ذهن شما آمادگی بیشتری برای این كار دارد.
2- نكات مهم را مشخص كرده و نكات غیرضروری را حذف كنید.
3- زیر نكات و مطالب مهم خط بكشید.
4- اگر مطلبی به نظرتان می رسد، به آنها اضافه كنید.
5- جزوه‌ها را دسته بندی و تنظیم كنید.
با مرور و تنظیم جزوه‌ها، ده دقیقه بعد از كلاس، در وقت خود صرفه جویی كنید. توجه داشته باشید كه هرچه دیرتر این كار را انجام دهید، تنظیم و تشخیص مطالب مهم برای شما سخت تر می شود و زمان بیشتری می گیرد.

منابع:
http://www.learningcenter.com/
http://www.how-to-study.com/
http://www.ucc.vt.edu/

هادی فرجی بازدید : 41 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

یادداشت برداری علمی (درخت حافظه)


چكیده: درخت حافظه روش علمی یادداشت برداری است كه بوسیله آن می توان شكل كلی موضوع و ارتباط بین نكات مختلف را نشان داد. شكل جای گیری مطالب در درخت حافظه به گونه ای است كه یادآوری و دوره مطالب را بسیار آسان می كند. با خواندن این مقاله با این روش آشنا خواهید شد.


در این روش مطالب بصورت فهرست وار نوشته نمی شوند بلكه شكل شاخه ای دارند، به این گونه كه موضوع اصلی و درجه اهمیت مطالب و ارتباط بین آنها بصورت كاملا مشخص نشان داده می شود. مزیت دیگر این روش آن است كه به راحتی می توان مطالب جدید را به درخت حافظه تكمیل شده اضافه كرد، بدون آنكه نظم مطالب از بین برود، در یادداشت برداری معمولی این كار امكان ندارد.
مهم تر از همه اینكه شكل ظاهری درخت حافظه در به خاطر آوردن مطالب كمك بسیاری می كند. اگر شما شكل درخت حافظه را به خاطر بیاورید و آن را در ذهن خود ترسیم كنید، مطمئنا مطالب ذكر شده در آن و ترتیب جای گیری آنها را نیز به خاطر خواهید آورد. چون در این روش برای درك مطالب و ارتباط آنها با یكدیگر قسمتهای بیشتری از مغز فعال می شود و یادآوری آسان تر خواهد شد.
درخت حافظه علاوه بر یادداشت برداری در موارد زیر نیز كاربرد دارد:
- خلاصه كردن مطالب
- تنظیم مطالبی كه از منابع مختلف گردآوری شده است.
- بررسی مسائل دشوار و پیچیده
- ایجاد طرحی كلی از موضوع مورد مطالعه

ترسیم درخت حافظه
در اینجا قسمتی از یك درخت حافظه را می بینید كه موضوع اصلی آن یادگیری مرحله ای است.
برای ترسیم درخت حافظه به ترتیب زیر عمل كنید:
1- موضوع اصلی را در پایین صفحه بنویسید و دور آن خط بكشید. سپس از این قسمت خطی را به طرف بالای صفحه امتداد دهید. این قسمت با شماره 1 در شكل مشخص شده است.
2- سپس خطوطی را از خط اصلی انشعاب دهید و نكات مهم مرتبط با موضوع را در كنار این خطوط بنویسید. این قسمت‌ها با شماره 2 در شكل نشان داده شده است.
3- اگر مطالب دیگری در ارتباط با نكات قبلی وجود دارد، خطوط قبلی را انشعاب داده و آن مطالب را بنویسید. این قسمت‌ها با شماره 3 در شكل نشان داده شده است.
4- خطوط قبلی را باز هم انشعاب داده و مطالب جزئی تر را در كنار آنها بنویسید. (شماره 4 در شكل)
همانطور كه می بینید این شكل دقیقا شبیه درختی است كه شاخه‌های آن به همه طرف پراكنده شده است. البته محدودیتی در شكل ظاهری درخت حافظه وجود ندارد، فقط باید به این نكته توجه داشت كه موضوع اصلی در پایین و گوشه صفحه قرار گیرد و مطالب دیگر به ترتیب اهمیت از آن منشعب شوند.
بعدها می توانید مطالب جدیدتر را نیز به همین ترتیب به درخت حافظه اضافه كنید.


تقویت مهارت یادداشت برداری به روش علمی ( تكنیك درخت حافظه )

وقتی به ترسیم درخت حافظه مسلط شدید، می توانید از آن بعنوان بهترین وسیله برای دوره مطالب و یا خلاصه نویسی استفاده كنید. بنابراین سعی كنید این مهارت را در خود پرورش دهید.
توصیه‌های زیر در پرورش این مهارت به شما كمك می كند:
- در بالای صفحه تاریخ رسم درخت حافظه را بنویسید.
- از كلمات و عبارات كوتاه و كلیدی استفاده كنید.
- مطالب را بصورت كلمات و عبارات كلیدی بر روی درخت حافظه یادداشت كنید و از توضیحات اضافی به پرهیزید. بخاطر داشته باشید كه فقط 20% اطلاعات باید بر روی درخت نوشته شود و 80% بقیه در حافظه نگهداری می شود. در هنگام دوره كردن اگر چند بار كلمات كلیدی را مرور كنید، ذهن فعال شده و بقیه مطالب را به یاد خواهید آورد.
- خوش خط و خوانا بنویسید. كلمات را با فاصله و خوانا بنویسید تا در خواندن آنها دچار مشكل نشوید.
- برای مشخص كردن مطالب متفاوت، از رنگ‌های مختلف استفاده كنید. این كار از سردرگمی شما جلوگیری كرده و به فهم مطلب كمك می كند. می توانید شاخه اصلی را با یك رنگ مشخص كرده و شاخه‌های منشعب شده را با رنگ دیگری و به همین ترتیب تا آخر.
- از نشانه‌ها و تصاویر استفاده كنید. در جایی كه لازم است از نشانه‌ها و نقاشی‌های كوچكی كه برایتان معنی دار و مرتبط با موضوع است، استفاده كنید. زیرا هنگام یادآوری مطالب، تصاویر سریع تر از كلمات به ذهن خطور می كنند و راحت تر به یاد آورده می شوند.
و نكته آخر اینكه، حتما یك بار این روش را امتحان كنید تا تاثیر مثبت آن را شخصا تجربه نمایید و سپس آن را بعنوان یكی از مهارت‌های یادگیری به كار بندید.

هادی فرجی بازدید : 16 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تمریناتی جهت تقویت تمركز حواس


تمرین شماره ۱:

كتابی را انتخاب كنید، یك صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد كلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یك بار دیگر این كار را تكرار كنید تا مطمئن شوید كه شمارش را درست انجام داده‌اید. در ابتدای كار با یك پاراگراف شروع كنید و هنگامیكه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام كلمات یك صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حركات چشم‌هایتان انجام دهید.

تمرین شماره ۲:

در ذهن خود از یك تا صد را بر عكس بشمارید.

تمرین شماره ۳:

در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و كم كنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴ - ... )

تمرین شماره ۴:

یك كلمه و یا یك طرح ساده را انتخاب كنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تكرار كنید. هنگامیكه توانستید بهتر و آسان تر تمركز كنید. سعی كنید این كار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنكه تمركز حواس خود را از دست بدهید.

تمرین شماره ۵:

یك میوه مثلا یك سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه كنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمركز كنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فكر نكنید. وقتی به سیب نگاه می كنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای كه آن را خریده‌اید فكر نكنید، بلكه فقط و فقط به خود سیب فكر كنید. به آن نگاه كنید، آن را ببویید و لمس كنید.


تمرین شماره ۶:
همانند تمرین قبل عمل كنید با این تفاوت كه این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تكرار كنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی كنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور كنید و هر چه می توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر كنید. اگر نتوانستید این كار را انجام دهید، چشمان خود را باز كنید، میوه را نگاه كنید و سپس تمرین را تكرار كنید.


تمرین شماره ۷:
یك شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمركز كنید. از همه طرف به آن نگاه كنید بدون آنكه كلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی كنید فقط به آن شی نگاه كنید بدون آنكه بر اسامی و یا كلمات مربوط به آن فكر كنید.


تمرین شماره ۸:
پس از آنكه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا كردید، می توانید این تمرین را انجام دهید. شكل هندسی كوچكی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی كاغذ رسم كنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمركز كنید. فقط به آن شكل فكر كنید و افكار نامربوط دیگر را از خود برانید.


سعی كنید در طی تمرین به كلمات فكر نكنید.


تمرین شماره ۹:
مانند تمرین قبل عمل كنید با این تفاوت كه این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شكل را بطور كامل مجسم كنید، چشمانتان را باز كرده، چند دقیقه به شكل نگاه كنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.


تمرین شماره 10 :
سعی كنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فكر نكنید. دقت كنید وقتی كه تمرین‌های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فكر نكنید. به زودی این كار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

منبع:
http://www.successconsciousness.com

هادی فرجی بازدید : 13 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

جعبه یادگیری لایتنر


یكی از روش‌های مؤثر یادگیری مطالب ،استفاده از جعبه لایتنر است.
در اینجا نحوه كار با این جعبه را توضیح می دهیم و امیدواریم شما با استفاده از این ابزار ساده و سودمند ، بر یادگیری خود بیافزایید و در زمان محدودتر با كیفیت بهتر مطالب بیشتری را به خاطر بسپارید.
این وسیله توسط محقق اتریشی " سباستین لایتنر" طراحی شده و مطالب را از حافظه كوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت منتقل می نماید. یادگیری به كمك این روش شما را از تكرار مطالب بی نیاز می سازد. همین امر یادگیری را شیرین و جذاب می كند.
بنا به روال گذشته مباحث علمی و زیر ساختی مقالات را با رنگ متفاوت می نویسم تا خوانندگان گرامی برای جلوگیری از اتلاف وقت از آن بگذرند. لیكن دانستن آن برای معلمان ، مشاوران ، برنامه ریزان آموزشی و درسی و كلیه كسانی كه به مباحث روان شناختی و تربیتی علاقه مند خالی از لطف نیست.

اساس علمی:
این وسیله بر اساس تجارب روان شناسی و تربیتی زیر طراحی شده است:
1. اگر انسان یك مطلب یا مفهوم را به خوبی فرا بگیرد بعد از یك روز تا یك هفته تقریباً 45% آن را فراموش می كند و بعد از یك ماه 80% آن فراموش می شود. به این ترتیب فقط 20% مطلب وارد حافظه درازمدت می شود. جعبه لایتنر برنامه را به گونه ای تنظیم می كند تا با بیشترین تكرار در قسمت خطرناك منحنی فراموشی ، مطالب به حافظه دراز مدت هدایت شود.
2. قانون یادگیری اسكینر: بر اساس این قانون هرگاه بعد از هر عملی پاداش دریافت شود، انجام آن عمل تشدید خواهد شد. امتیاز بیشتر، پاداش موفقیت در بازی است. این امتیاز شما را علاقمند می كند تا كماكان، با شدت بیشتری به بازی ادامه دهید.
این خاصیت در جعبه یادگیری لایتنر استفاده شده است، یعنی فرد تنها زمانی به قسمت بعدی می رود كه مطلب را آموخته باشد، این عمل درست مانند امتیاز دادن، فرد را به ادامه فرایند یادگیری تشویق می كند.
مزایای این وسیله:
1. از تكرارهای غیر ضروری جلوگیری می كند: شما برای آنكه مطلبی را از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل كنید نیازمند تكرارهای مكرر هستید. وقتی صفحه ای را برای چندمین بار مطالعه می كنید، مجبورید مطالبی را نیز كه قبلا آموخته‌اید مجددا مرور كنید. در صورتی كه دیگر لزومی به تكرار نیست و تكرار بی جهت آنها باعث اتلاف وقت و انرژی، بی حوصلگی و در نتیجه دل زدگی شما می شود. اما جعبه لایتنر فقط مطالب چموش و رام نشدنی را شكار كرده و ما را وادار به تكرار آنها می كند.
2. اگر شما روند یادگیری را برای مدتی رها سازید، هیچ اختلالی در كار یادگیری ایجاد نمی شود جز آنكه مجبور می شوید كارت‌ها را بار دیگر مرور كنید. البته توصیه ما این است كه كار را به طور منظم ادامه دهید.
3. با گرفتن امتیاز و مشاهده پیوسته موفقیت ، یادگیری برای شما از عملی خسته كننده به یك بازی لذت بخش و دلنشین تبدیل می شود.

چگونه از جعبه لایتنر استفاده كنیم:

جعبه لایتنر یك قوطی در باز است كه از پنج قسمت تشكیل می شود.

1

2

4

8

15


عرض قسمت‌های مختلف به ترتیب 15,8,4,2,1 واحد است. این جعبه را می توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی‌های پودر لباسشویی ، كفش و... درست كنید، یا اینكه از بازار تهیه نمایید.
این روش را می توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی و فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری كه می خواهید به خاطر بسپارید به كار گیرید.
هر موضوع یادگرفتنی را روی یك برگ كاغذ (فیش) بنویسید. دقت كنید كه روی هر فیش تنها یك موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یك روی كاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می نویسید.

مراحل كار:
1. روز اول: تعدادی از برگه‌ها را تكمیل می كنید و پس از اینكه هر دوروی برگه را یكی دو بار مرور كردید، برگه‌ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمایید . شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نكنید.
2. روز دوم: ابتدا برگه‌هایی را كه دیروز تهیه كرده بودید از خانه اول بردارید . سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی كنید جواب‌ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را كه بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را كه بلد بودید، به خانه دوم منتقل كنید. پشت این برگه‌های خانه دوم یك كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.
در پایان، برگه‌هایی را كه در روز دوم برای اولین بار تهیه كرده‌اید در خانه اول قرار دهید.
3. روز سوم: به برگه‌های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تكمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه‌های خانه اول شروع می كنید و برگه‌هایی را كه جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می نمایید و در پشت كاغذ رنگی قرار می دهید تا این برگه‌ها با برگه‌های روز گذشته مخلوط نشود. برگه‌هایی كه پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه‌های جدیدی كه امروز تهیه كرده‌اید در خانه اول قرار دهید.
4. روز چهارم:
الف. ابتدا از خانه دوم شروع كنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تكمیل شده است. ولی فقط برگه‌های ردیف جلوتر را بر می دارید . ( یعنی برگه‌هایی كه جلو كاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه‌ها را مطالعه می كنید و اگر جواب درست دادید برگه‌ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می دهید و پشت این برگه‌ها یك كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه‌های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می برید و كاغذ رنگی را در پشت این برگه‌ها می گذارید.
ب. سپس به خانه اول برگردید و برگه‌های آن را بردارید و آنهایی را كه بلد هستید در خانه دوم و پشت كاغذ رنگی قرار دهید.
ج. برگه‌هایی كه پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه‌های جدیدی را كه تهیه كرده‌اید در خانه اول می گذارید.
5 . خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر كنید تا این قسمت تكمیل شود . البته هر روز پس از ورود برگه‌ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه‌ها یك كاغذ رنگی می گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تكمیل شود.
6. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه‌ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه‌ها، این قسمت تكمیل می شود. یعنی اگر شما در كارتان وقفه ای نیاندازید سی روز طول خواهد كشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تكمیل شود. توجه دارید كه بین هر دو گروه برگه یك كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می دهید تا برگه‌های مربوط به روزهای مختلف با یكدیگر مخلوط نشوند . از روز سی و یكم به تدریج برگه‌ها از داخل جعبه خارج می شوند و شما می توانید این برگه‌ها را بایگانی نمایید. زیرا پس از پنج بار تكرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان‌های متفاوت، می توانید مطمئن باشید كه آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته‌اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید كرد.
به این ترتیب شما با روشی كه شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می توانید با كم‌ترین میزان اتلاف وقت آنچه را كه یادگیری اش برایتان مشكل تر است بیشتر تكرار كنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را كه زودتر یاد می گیرید فقط با پنج بار تكرار برای همیشه فرا بگیرید.

نكته مهم: در هر مرحله كه به سؤال یك برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

هادی فرجی بازدید : 77 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

مطالعه به سبكی دیگر!


اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می كنند كه چگونه مطالعه كنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی كنیم؟ صبح زود مطالعه كنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه كنیم یا به آهستگی مطالب را مرور كنیم؟ پیشكسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش‌های علمی شیوه‌هایی را توصیه می كنند.
مطلب زیر از كتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده كه می تواند پاسخگوی برخی از پرسش‌های مربوط به شیوه‌های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می كنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تكنیك " PQRST" ( كه مخفف آن در زبان لاتین، " Preview " مرور اجمالی، " Question " سوال، " Read " خواندن، "Self-recitation" تلقین و تكرار " Test" آزمون است) آشنا می شوید.

مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر كل مطالب مورد مطالعه كنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا كنید. این كار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عكس‌های آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است كه می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یك از نكاتی كه در این خلاصه آمده است تامل كرد. خواه نا خواه به ذهنتان خطور می كند كه باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا كرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید كلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q (پرسش كردن):
عناوین اصلی مطالب را به یك یا چند پرسش تبدیل كنید؛ پرسش‌هایی كه با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: " مطالب عمده ای كه مولف می خواهد در این گفتار بیان كند، چیست؟ "

مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بكوشید جواب پرسش‌هایی را كه در مرحله Q مطرح كرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه كه در دست مطالعه دارید تامل كنید و آن را به مطالب دیگری كه می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه‌ها یا عبارات كلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است كه واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور كنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب كلیدی آن را نخوانده‌اید یادداشت بر ندارید این كار كمك می كند اهمیت نسبی هر نكته را دریابید.

مرحله S (تلقین و تكرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بكوشید تا نكات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را كه در آن مطرح شده است از حفظ بیان كنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان كنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این كار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این كار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله كنید تا مطمئن شوید كه آنها را درست و كامل به یاد آورده‌اید. با تكرار یا از بركردن مطالب، متوجه می شوید كه چه چیزهایی را به خاطر نسپرده‌اید. این كار به شما كمك می كند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی كنید. پس از آنكه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به كار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یك فصل اعمال كنید.

مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یك فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و كل مطالب فصل را مرور كنید. بنابراین یادداشت‌های خود را دوره كنید و ببینید كه آیا نكات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بكوشید تا دریابید كه مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممكن است برای یافتن مطالب و نكات كلیدی به كل فصل مراجعه كنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موكول كرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.
پژوهشهای انجام شده نشان می دهد كه روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای كه بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تكرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ كردن فعالانه مطالب صرف كنید.
بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می كند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود كه كل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی كنید خوب است به اهمیت تلقین و تكرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول كنید.
روح اله آقا صالح

هادی فرجی بازدید : 11 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مدیریت و بهره وری وقت و زمان


چكیده: یكی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 كارهایت استفاده كن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص كارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهكارهای مدیریت زمان را به شما معرفی كنیم.


از نظر مدیریت زمان كارها به چند دسته تقسیم می شوند:
۱- كارهای مهم و فوری: این كارها خود به خود انجام می گیرد.
۲- كارهای مهم و غیر فوری: این دسته كارهایی هستند كه افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می كنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.
۳- كارهای فوری و غیر مهم: این كارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
۴- كارهای كم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام كارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمركز حواس ) خود را به این كارها سرگرم می كنند.

موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین كارهای مهم و غیر مهم است، پس برای موفقیت تحصیلی:
۱- از كارهای غیر مهم صرف نظر كنید
۲- كارها را اولویت بندی كنید.
۳- راهزنان وقت را بشناسید.
۴- راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.

راهزنان وقت:
۱- صحبتهای كم اهمیت
۲- میهمانان ناخوانده
۳- مطالعه مطالب كم اهمیت و غیرضروری
۴- روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
۵- تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
۶- نداشتن انضباط كاری
۷- سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
۸- دوباره كاری
۹- ناتوانی " نه " گفتن به خواسته‌های نابجا
۱۰ - نداشتن تمركز حواس
۱۱- عادت امروز و فردا كردن ۱۲- ترس از شكست

راههای ایجاد وقت:
۱- زنده كردن وقت مرده ( مثل زمانهایی كه در انتظار هستیم، زمانی كه در اتوبوس می گذرد و ... )
2- انجام كارها به طور همزمان
3- تنظیم كردن وقت خواب
4- كنترل بیشتر روی وقت تفریح
5- نه گفتن به درخواست‌های غیر مهم
6- عقب انداختن كارهای غیر مهم

منبع:
كتاب مدیریت زمان، آقای عبدالحمید سروش (ناشر مولف)

هادی فرجی بازدید : 25 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تكنیك یادگیری یك بار برای همیشه


چكیده: این روش كه یكی از قویترین روش‌های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف این كلمات است: پیش خوانی (Survey)، سؤال سازی (Question)، خواندن (Read)، بازگویی و تعریف (Recite) و مرور (Review).


در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می كنیم:

پیش خوانی:

درسی را كه می خواهید بخوانید، ابتدا پیش خوانی كنید. سعی كنید برای پیش خوانی از روش زیر استفاده نمایید:
- نگاهی سریع و گذرا به متن بیاندازید.
- نكات مهم و كلیدی را بیابید.
- سؤالات و تمرین‌های آخر درس را مرور كنید.
- پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید.


سؤال سازی:
در ذهن خود سؤالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این كار می توانید:
- عناوین و تیترها را بصورت سؤال درآورید.
- از خود بپرسید: "راجع به این موضوع چه می دانم؟"، "معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می گفت؟" و سؤالاتی از این قبیل.

خواندن:
متن درس را بطور كامل بخوانید. در هنگام خواندن:
- به دنبال جواب سؤالاتی باشید كه در ذهن خود ساخته بودید.
- به سؤالات آخر درس جواب بدهید.
- زیر نكات مهم خط بكشید.
- اگر مطلبی را درست نفهمیده‌اید، دوباره آن را بخوانید.

بازگویی و تعریف مطالب:

بعد از آنكه خواندن یك بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید.
- مطالب درسی را از حفظ برای خود تكرار كنید و یا خلاصه نویسی كنید.
- در تكرار مطالب از روشی كه متناسب با تكنیك یادگیری‌تان است، استفاده كنید و به خاطر داشته باشید كه هر چه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده كنید، مطالب بهتر در حافظه‌تان جای می گیرد.

قدرت یادگیری سه برابر می شود با: دیدن، بیان كردن، شنیدن.
و این قدرت چهار برابر می شود با: دیدن، بیان كردن، شنیدن و نوشتن!



مرور مطالب:
بعد از آنكه مطالب را بطور كامل خواندید و برای خود بازگو كردید، نوبت به مرور مطالب می رسد.
- روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگویی، 5 دقیقه سریع مطالب را مرور كنید.
- 24 ساعت بعد: كتاب را ورق بزنید و به نكات مهم نگاهی بیاندازید، به مدت 5 دقیقه این كار را انجام دهید.
- یك هفته بعد: به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور كنید. برای مطالبی كه به نظرتان سخت تر است بیشتر وقت بگذارید.
- و به همین ترتیب هر چند وقت یك بار مطالب را مرور كنید تا هنگام امتحان به مشكلی برخورد نكنید.
به خاطر داشته باشید:

كسانی كه مطلبی را 6 بار پیاپی می خوانند در مقایسه با كسانی كه در 6 نوبت و هر بار 5 دقیقه. این كار را می كنند، درصد یادگیری كمتری دارند.
چرا كه در فواصل زمانی قدرت پردازش ذهن بالاتر می رود.


هادی فرجی بازدید : 33 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

مطالعه مفید چگونه حاصل می شود؟


برای آن كه بتوانید بهتر مطالعه كنید ، به نكات زیر توجه نمایید:

1- مكان مطالعه:
دانش آموزان در خصوص مكان مطالعه عادتهای متفاوتی دارند. مطالعه در منزل، پارك و كتابخانه عمومی از رایج‌ترین مكان‌های مطالعه محسوب می شوند. آنچه در این باره باید بدانید این است كه محیط و مكان مطالعه علاوه بر داشتن شرایطی چون سكوت و آرامش، باید تا حد امكان ثابت و بدون تنوع باشد.
اگر می خواهید واقعا با تمركز مطالعه كنید، باید سعی كنید كه خود را به محیط یكنواخت و ثابت عادت بدهید.
بنابراین فضاهای عمومی مانند پارك برای یك مطالعه جدی، مكان مناسبی محسوب نمی شوند. تغییرات مكرر در دكور اتاق و یا مكان نیز - چون مخل تمركز است - توصیه نمی گردد.

2- هدفمندی مطالعه:
هدف‌مندی در مطالعه یعنی داشتن یك ذهنیت روشن و شفاف درباره اهداف، برنامه‌ها و پیش بینی‌های لازم. این موضوع را از زوایای مختلف می توان مورد بحث قرار داد. یك بعد مهم آن به نیات، ایده آل‌ها و انگیزه‌های شما بر می گردد. بعد دیگر آن به آرامش ذهنی و نظم رفتاری شما مربوط است. مسئله دیگر این است كه چقدر مهارتها و ظرافتهای لازم را در برنامه ریزی و به خصوص پیش بینی تغییرات به خرج دهید. یعنی اگر به دلیلی برنامه شما بهم بخورد چگونه مدیریت زمان می كنید.

3- آغاز هوشیارانه:
هوشیاری یعنی داشتن یك آگاهی ارادی و به عبارت بهتر یعنی بیداری آگاهانه. بسیاری از ما به هنگام مطالعه بیداریم، ولی از هوشیاری لازم برخوردار نیستیم. برای داشتن هوشیاری لازم، وضو بگیرید، نیت كنید، برای یكی دو دقیقه چشمان خود را ببندید و افكارتان را بر روی كاری كه می خواهید انجام دهید متمركز كنید، مثل اینكه من در این لحظه با آمادگی كامل می خواهم مطالعه ام را شروع كنم. تمرین خودآگاهی و تقویت هوشیاری، كیفیت آغاز و ادامه را افزایش خواهد داد.

4- تفاوت‌های فردی:
بر خلاف گفته‌ها و تبلیغات بعضی از مراكز، هیچ قانون كلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. چون افراد مختلف توان و حوصله و هوش متفاوت دارند. بنابراین مهم تر از آنكه ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم، این است كه از مطالعه مان - هر قدر هم اندك باشد - بهترین و بیشترین استفاده را ببریم. پس به جای مقایسه مقدار ساعات خود با دیگران، از زمانهای مطالعه خود به طور مطلوب استفاده كنید.

5 - برنامه ای برای افزایش ساعات:
اگر می خواهید كه ساعات مطالعه خود را افزایش دهید، دقت كنید كه نباید عجله كرد. چون هر رفتار در طول زمان به وجود می آید، تغییر رفتار نیز نیاز به زمان دارد. عجله و دستپاچگی در افزایش زمانهای مطالعه به نتیجه ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید.

6- تعیین خط پایه:
مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است. این كار بسیار آسان است و می تواند توسط خودتان یا یكی از اطرافیان انجام گیرد. برای یك هفته یا ده روز نموداری رسم كنید كه محور عمودی آن نشان دهنده دقایق و ساعات و بردار افقی آن نشان دهنده روزها باشد. در پایان روز آخر میانگین ساعات را محاسبه كنید. حال بر اساس توانایی‌های فردی خود و با یك روند منطقی در ماه اول 60 تا 90 دقیقه و در ماههای بعد به همین ترتیب ساعات بیشتری را به برنامه خود اضافه نمایید.

هادی فرجی بازدید : 6 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شرایط مطالعه بهتر


«بكارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره‌وری بیشتر از مطالعه»
شرایط مطالعه ، مواردی هستند كه با دانستن ، بكارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت . در واقع این شرایط به شما یاد می دهند چگونه از زمانهای مطالعه ، بهره‌وری بالاتری داشته باشید . به شما می آموزند قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به كار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید.

1- برای موفقیت در مطالعه ، باید درست آغاز كنید:

یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم كنید كه از خواندن كتابها ، هدفی واضح و روشن را دنبال كنید .
- درسهای خود را طوری برنامه ریزی كنید كه هنگام مطالعه ، ابتدا كتابهای آسان را بخوانید ، نه كتابهای مشكل را.
- در هنگام مطالعه یك كتاب ، ابتدا از قسمت‌های آسان و جذاب شروع كنید و بعد به سراغ بخشهای مشكل تر آن بروید . این كار را می توانید با مرور قسمت‌های خوانده شده قبلی آغاز كنید. قسمت‌های آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.
- در برنامه ریزی درسی خود ، موضوع‌های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و آنها را یكی پس از دیگری مطالعه نكنید تا حد ممكن بین آنها فاصله بگذارید.
- اگر می خواهید چند كتاب را در یك روز مطالعه كنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص كنید و بعد به مطالعه بپردازید .
- حتی المقدور برای یك كتاب بیش از دو ساعت وقت در نظر نگیرید . و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته تقسیم كنید . تصور نكنید كه هر چقدر زمان مطالعه یك كتاب بیشتر باشد بهتر است بر عكس هر چقدر زمان كوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد ، میزان یادگیری افزایش می یابد .
- اگر می خواهید در شش روز هفته ، شش كتاب بخوانید، هرگز هر كتاب را در یك روز نخوانید و برای شش روز ، شش كتاب در نظر نگیرید . بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم كنید و در هر قسمت ، یك كتاب بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید .
- به روش تدریجی درس بخوانید ، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای قبل از امتحان موكول نكنید . مطالعه تدریجی و با تداوم در طول سال تحصیلی بسیار بهتر از مطالعه فشرده و با تراكم در چند روز قبل از امتحان است.

2- برنامه ریزی :

یكی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»
برنامه ریزی صحیح این است كه چگونه از وقت و امكانات موجود حداكثر استفاده را ببرید . عدم برنامه ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار كاهش می یابد .
نكته ای كه در این جا قابل ذكر می باشد اینست كه ، داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن اجراء برنامه است .
الف )برنامه ریزی درسی :
بهترین برنامه ریزی درسی، خود فرد است . یعنی هر شخص باید با توجه به شرایط روحی ، جسمی ، محیطی ، زمانی ،علاقه ، هدف ، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش برنامه ریزی كند .
ب ) كوتاه ، ساده و قابل اجراء بودن برنامه صحیح است .
یعنی هر قدر برنامه حجیم و سخت باشد تاثیر منفی بر روحیه فرد می گذارند و به خاطر پیچیدگی شان ، غالباً با شكست مواجه می شوند .هر قدر برنامه كوتاهتر و ساده تر باشد . شخص راحت تر آن را در زمان تعیین شده انجام می دهد. و تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی كسب می كند . و این تجربیات موفق در رسیدن به موفقیت‌های بعدی تاثیر بسزایی خواهندداشت .
ج ) اجراء برنامه در زمان مشخص :
وقتی برنامه ای را نوشته‌اید . باید آن را درزمان مشخص اجرا كنید . اگر نظم خاصی در اجراء برنامه داشته باشید ، به راحتی می توانید به اهداف خویش برسید. كسانی كه نظم و ترتیب در اجراء برنامه را رعایت نمی كنند ، غالباً برنامه‌های آنان با شكست مواجه می شود .

3- نظم و ترتیب :

« اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد »
رعایت نظم از شرایط مهم مطالعه به حساب می آید . چرا كه نظم به ایجاد تمركز حواس كمك می كند. همچنین وقتی كه نظم بر پا شد ، یادگیری بهتر صورت می گیرد . اگر اتاق و میز مطالعه نامنظم باشد موجب حواس پرتی و اختلال در یادگیری می شود . توجه داشته باشید . هر جور كه مطالب را به حافظه بدهید ، بر همان اساس نیز می توانید آنها را بازیابی كنید .

4- حفظ آرامش :

« آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می كند»
درسی را كه با آرامش بخوانید قطعاً بهتر می توانید بیاموزید ، برای آنكه بازده مطالعه خود را بالا ببرید ، در سخت‌ترین شرایط و حتی كوتاهترین زمان نباید مضطرب شوید و سعی كنید در این مدت كوتاه با آرامش خاطر مطالعه كنید. مطالعه بدون اضطراب و خونسردی كامل ، تاثیری بسیار مثبت در افزایش میزان یادگیری دارد. توجه داشته باشید كه حفظ خونسردی و آرامش ، هرگز به معنای بی خیالی و بی حالی نیست ، بلكه به معنی وضعیتی هوشیار همراه تمركز حواس و بدون دلهره است . روانشناسان معتقدند كه اضطراب كم برای مطالعه و موفقیت لازم است ، زیرا شخص را به تحرك و فعالیت وا می دارد و باعث می شود كه به طور جدی به درس خواندن بپردازد ، اما اگر این اضطراب از حد معمول خود خارج شود و استرس و دلهره در فرد ایجاد كند نه تنها مفید نیست ، بلكه مانع از فعالیتهای وی شده ، و حتی در جلسه امتحان مانع از یادآوری آموخته‌های شخص می شود . نكته ای كه باید به آن اشاره كرد این است كه در اغلب موارد ، اضطراب ناشی از تفكرات منفی شماست . وقتی كه نسبت به امتحان تصور منفی دارید، از آوردن نمره كم می ترسید ، عواقب قبول نشدن را در نظر می گیرید . در نتیجه تصورات منفی ، موجب اضطراب می گردند و اضطراب سدی در راه كارایی حافظه می گردد و این عمل خود اضطراب بیشتر را به دنبال خواهد داشت و نهایتاً اینكه این سیكل معیوب همچنان ادامه خواهد یافت .

5- استفاده صحیح از وقت :

«بنیامین فرانكلین می گوید : پس وقت را تلف نكنید زیرا زندگی از وقت تشكیل شده است »
استفاده صحیح از وقت و هدر ندادن آن بسیار مهم است .چرا كه زمان از دست رفته را نمی توان مجدداً باز یافت . زمان را نمی توان ذخیره كرد ، نمی توان خرید و یا فروخت و نمی توان از 24 ساعت دیگران قرض گرفت زمان سرمایه ای است كه اگر مورد استفاده قرار نگیرد ، از دست می رود در حالی كه یك سرمایه مالی این چنین نیست .
اگر منصف باشیم با كمی دقت و تامل در می یابیم كه مشكل اصلی كمبود وقت نیست ، بلكه در نحوه استفاده از آن است .

6- سلامت و تندرستی :

« عقل سالم در بدن سالم است »
سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیر بسزا دارد.

7- تغذیه مناسب :

« تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.»
غذا را به موقع و سر وقت بخورید ، از خوردن غذا در ساعت‌های گوناگون و بدون نظم و برنامه به پرهیزید . سعی كنید صبحانه و ناهار و شام را در ساعات معین بخورید . به برنامه غذایی خود نیز نظمی خاص بدهید .

8- تنفس صحیح :

« یكی از مهمترین اعمال بدن انسان ، تنفس است . » تنفس عمیق باعث می شود كه ما در هر نفس اكسیژن بیشتری را به شش‌های خود برسانیم . این اكسیژن به سلولهای مغزی كه خود ذخایر اكسیژن كمی دارند ، كمك می كند تا فعالیت بیشتری داشته باشند . افزایش فعالیت این سلولها یعنی پمپاژ بیشتر یونها بین دو سری غشاء سلول به خصوص برای یون‌های سدیم و كلسیم كه به خارج غشاء می روند و پتاسیم و كلر كه به داخل آن می آیند . هرگاه تغییرات غشاء نرون به نرون بعدی منتقل شود ، این تغییرات به نوبه خود مسیرهای جدیدی برای انتقال از راه مدارهای عصبی می شوند و وقتی این مسیرهای جدید برقرار شدند ، با تفكر ما فعال می شوند و خاطره‌ها را مجدداً تولید می كنند . این فرآیند كه حافظه نام دارد كاملاً به اكسیژن نیاز دارد . به همین دلیل است كه در هوای آلوده به دود سیگار و سایر گازهای سمی بازده یادگیری و حافظه به شدت كاهش می یابد. از سوی دیگر تنفس صحیح و عمیق باعث می شود كه سیستم ایمنی ما فعالتر شود . بنابراین حركات عضلانی و تنفس عمیق ، جریان لنفاوی را به راه می اندازد و باعث می شود كه گردش خون بهتر انجام شود ، خود لنف بهتر كار كند و سیستم ایمنی تقویت شود.

9- ورزش :

« ورزش كلید عمر طولانی است »
شما می توانید ورزشهای دلخواه خود را انتخاب كنید و در برنامه روزانه خود قرار دهید. به طور مثال پیاده روی یكی از ورزشهای مفید و مناسب و در عین حال بسیار ساده و برای عموم امكان پذیر است .
علاوه بر پیاده روی از ورزشهای مفید برای كسب تمركز فكر و پرورش حافظه « یوگا » است یوگا به معنای تمركز نیرو در اصطلاح هندی یعنی تمركز فكر و حواس . با انجام تمرینات یوگا می توانید تمركز حواس خود را بهبود بخشید .

10- استراحت مغزی :

« هنگامی كه خسته هستید ، مطالعه نكنید »
برای انجام كارهای فكری خصوصاً مطالعه باید مغز كاملاً آماده و سرحال باشد تا در به خاطر سپردن مطالب مشكل نداشته باشد . شما می توانید از روشهای مختلف و دلخواه خودتان برای رفع خستگی استفاده كنید ، اما یكی از روشهای مناسب برای رفع خستگی تنفس عمیق است . همچنین یك خواب سبك و كوتاه در مواقعی كه خیلی خسته هستید در برطرف كردن خستگی بسیار مناسب است.

11- خواب كافی :

« خواب فراگیری و حافظه را تقویت می كند»
یك خواب 8-6 ساعته معمولاً كافی است . بنابراین سعی كنید طوری برنامه‌های درسی خود را تنظیم كنید كه شبها حداقل 6 ساعت بخوابید تا مغز شما به اندازه كافی استراحت كند . همچنین خواب نیم تا یك ساعت ( ظهرها بعد از ناهار ) بسیار مناسب است.

12- درك مطلب :

« آنچه در حافظه بلندمدت باقی می ماند ، معنی مطالب است »
سعی كنید هنگام مطالعه ، مطالب را به خوبی درك كنید، تا بتوانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید . نكته ای كه در درك معنی تأثیر بسزا دارد و بازده مطالعه را بسیار افزایش می دهد ، یادداشت برداری مطالب خوانده شده است . یادداشت برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثر است .

13- تشویق و پاداش :

«تشویق نیروهای ذهنی و روانی را به فعالیت وا می دارد»

14- شرطی شدن :

« شرطی شدن به تمركز حواس كمك می كند »
برای یادگیری و ایجاد تمركز حواس شرطی شدن نسبت به مكان و زمان مطالعه نقش مهم دارد . برای آنكه تمركز حواس راحت تر به دست آید و سریعتر برای آن آماده شوید ، باید به مكان و زمان مطالعه خود را شرطی كنید.

15-تحرك مغزی :

« هنگام مطالعه نباید كاملاً آرام نشست »
منظور از تحرك ، حركت كردن و راه رفتن در حین مطالعه نیست و یا هدف از حركت ، فعالیت زیاد بدنی نیست كه در این صورت نیز تمركز حواس مختل می شود و میزان یادگیری كاهش می یابد . اصولاً بهترین وضعیت برای مطالعه ، نشستن پشت میز است نه حركت كردن و راه رفتن . منظور از تحرك این است كه در حین مطالعه هر چند دقیقه ، یك بار حركتی كوچك داشته باشید تا گردش خون در مغز بهبود یابد و بهتر بتوانید مطالب را بیاموزید . حتی با چند حركت ساده سرو بدن می توانید از حالت ركودی و رخوت جلوگیری كرده و با تمركز بالاتری درس بخوانید.

16- اتاق مطالعه :

« اتاق مطالعه باید آرام باشد»
اتاق مطالعه باید ساكت و آرام و تا حد ممكن از عكس، پوستر و اشیایی كه موجب حواس پرتی می شوند . خالی باشد.
نور اتاق باید كافی و مناسب باشد. بهترین نور برای مطالعه روشنایی روز است . نور باید در سطح اتاق پخش گردد. بنابراین چراغ مطالعه برای درس خواندن مناسب نیست . نور نباید كم باشد . اتاق مطالعه باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد.
در مطالعه فاصله چشم تا كتاب باید رعایت شد و فاصله مناسب حدود 40-30 سانتی متر است .
میز مطالعه باید از نظر ارتفاع وسعت و رنگ مناسب باشد.

17- زمان مطالعه :
واقعیت این است كه هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد .
زمان مطالعه بستگی به خودش دارد كه چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید .
نكته ای كه در مورد زمان مطالعه باید رعایت كنید استراحت چه قبل از مطالعه و چه بعد از مطالعه را باید در نظر گرفت .
نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت ، روش بسیار خوبی برای مطالعه كردن است . زیرا اولاً شما آستانه یادگیری را رعایت می كنید و ثانیاً با استراحت كوتاه ، فرصتی برای مغز در نظر می گیرید تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد باید یادآور شد كه نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت به این معنی نیست كه دقیقاً بعد از نیم ساعت مطالعه حتماً استراحت كنید حال اگر چند دقیقه این طرف و آن طرف شد ، اشكالی ندارد . اما بهتر است بیش از 45 دقیقه نشود.

منبع :
شرایط مطالعه ؛ مولف بیژن علی پور

هادی فرجی بازدید : 28 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

 

1-فشرده خوانی لحظه های آخر به شما این امکان را می دهد تا مطالب مهم را به ذهن بسپارید.


2-در امتحان ها چه قبول بشوید و چه مردود، ارزش و اهمیت شما بیش از آن نمره ای است که بر روی یک برگ کاغذ می گیرید.


3-مطالعات نشان داده است که حتماً لازم نیست ضریب هوشی بالایی داشته باشید تا در امتحان موفق شوید، بلکه باید به خودتان و توانایی تان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.


4-چه قبول و چه مردود، زندگی در ماوراء امتحان ها هم وجود دارد.


5-به امتحان هم مانند فرصتی در زندگی بنگرید نه تهدیدی جدی.


6-هرگز با لباس راحتی و در رختخواب مطالعه نکنید؛ زیرا مغز شما احساس نخواهد کرد که در کارتان جدی هستید.


7-هنگام درس خواندن، دمای محیط اطرافتان را سرد نگه دارید؛ زیرا اگر اتاقتان گرم باشد و یا لباس های زیادی به تن داشته باشید، در گرمای زیاد سست می شوید و حتی ممکن است چرت بزنید.


8-برنامه ریزی به شما کمک می کند که بر ترس از ناشناخته ها غلبه کنید.


9-اگر به یکی از برگه های امتحانی خوب پاسخ ندادید، با مثبت اندیشی و برنامه ریزی برای امتحان بعدی سطح بازدهی خود را بهبود ببخشید.


10-و از همه مهمتر دشواری های دوران امتحان را با یاری گرفتن از خدا به نتایجی شیرین تبدیل کنید.

ویرایش و تلخیص:آکاایران

هادی فرجی بازدید : 24 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

 

چگونه در کنکور موفق شویم

امسال هم مثل سال های گذشته آزمون سراسری دانشگاه ها برگزار می شود و میلیون ها جوان ایرانی برای رسیدن به دانشگاه به رقابت می پردازند. بحث کنکور دوباره داغ شده است و باز هم تب کنکور خیلی ها را گرفته و خانواده ها را تحت تأثیر قرار داده است.

هر ساله در همین ایام عده زیادی از جوانان کشور ما درگیر مسائل کنکور و اضطراب رسیدن به دانشگاه می شوند و همچنان در التهاب و تب و تاب بسر می برند. پدیده نه چندان خوشایند کنکور به گونه ای گسترده، دلهره آور و پیچیده شده است که اکثر خانواده ها را درگیر ساخته است و در شرایط حاضر اصلی ترین هدف آموزشی در اکثر دبیرستان های کشور عبور از سد کنکور و رسیدن به دانشگاه می باشد.

بازار کنکور آن قدر داغ شده که بخش های دولتی و خصوصی با برگزاری صدها کلاس، کانون، مجتمع، جزوات گوناگون، کتب درسی و... آنچنان فعالیت می کنند و با هم به رقابت می پردازند که دانش آموزان بیشتری را جذب کنند و آنها را آماده ورود به دانشگاه کنند گویی ورود به دانشگاه ها بدون مشارکت آنها امکان پذیر نیست...!

از درآمدهای کلان و سودهای قابل ملاحظه ای که این آموزشگاه ها بدست می آورند چشم پوشی می کنیم و در این مجال اندک به آن نمی پردازیم، اما آیا نمی توان تدبیری اندیشید که همه راه ها به کنکور ختم نشود و گزینش دانشجو و امکان ادامه تحصیل دانش آموزان در مقاطع بالای تحصیلی به شیوه ای مناسب و معقول فراهم آید و این همه اتلاف انرژی، وقت، سرمایه و فزونی اضطراب، دلهره، ناامنی روانی و پریشانی خاطر بوجود نیاید...؟!

دانشگاه آخر دنیا نیست
بدون دانشگاه هم زندگی ممکن است... مریم دانش آموز پیش دانشگاهی که به عقیده خودش روزهای سختی رامی گذراند با گفتن این جمله اضافه می کند با اینکه می دانم دانشگاه آخر دنیا نیست و بدون تحصیلات عالیه هم می توان زندگی کرد و موفق شد، اما باز هم دلهره کنکور و رسیدن به دانشگاه تمامی وجود من را پر کرده است و متأسفانه در ذهن خود به این مسئله فکر نمی کنم که «شاید قبول نشوم» بلکه به خود می گویم باید حتماً از این سد کنکور بگذرم و به دانشگاه راه پیدا کنم.
وی می گوید: من درس خواندن را دوست دارم و اگر خدا بخواهد می خواهم هر طور که شده ادامه تحصیل بدهم ولی اگر امسال قبول نشوم می دانم که در روحیه ام تأثیر بدی خواهد گذاشت و شاید سال آینده با همین انگیزه و روحیه نتوانم درس بخوانم و امکان موفقیتم کمتر می شود؛ بنابراین تصمیم گرفتم امسال به طور جدی درس بخوانم و به یاری خداوند حتماً موفق شوم.

سهیل دانش آموز پیش دانشگاهی دبیرستان علوی نیز در این زمینه می گوید: علت همه هیجان ها و اضطرابی که برای وارد شدن به دانشگاه در بین کنکوری ها ایجاد شده مسئله رقابت با دیگر همکلاسان و فشار خانواده ها و جامعه است. وی اضافه می کند: متأسفانه جامعه ما جامعه ای مدرک گرا شده و چنین تصور می شود که اگر کسی مدرک لیسانس و دکترا گرفت در جامعه از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و همه مشکلات برای او تسهیل می شود، در صورتی که دانشگاه شخصیت نمی آورد؛ بلکه علم انسان را اضافه می کند و انسانیت هر کسی بستگی به اخلاق، تعهد و ارزش هایی دارد که در زندگی بدست آورده است.

این دانش آموز توصیه ای به والدین دارد و می گوید: از پدر و مادرها می خواهم که فرزندان خود را درک کنند و برای ورود به دانشگاه این همه به آنها فشار وارد نیاورند و بگذارند که بچه هایشان علم را به خاطر معنویت، کسب علم وآگاهی بیاموزند نه گرفتن مدرک و پست و مقام...!
واقعیت این است که در این آشفته بازار کنکور و تب دانشگاه بیشتر از دانش آموزان والدین آنها هستند که در معرض اضطراب و فشارهای روانی و اجتماعی قرار گرفته اند و دلهره موفق نشدن فرزندشان در دانشگاه تمام زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

و در این میان والدینی که از عهده شهریه بالای آموزشگاه های کنکور برنمی آیند وضعیتی بسیار بغرنج تر و دلهره آورتر دارند، چراکه اگر فرزندشان نتوانست در کنکور موفق شود، همیشه احساس ندامت و افسردگی خواهند کرد، متاسفانه تبلیغات وسیع کنکورگری در جامعه ما به گونه ای انجام می شود که بسیاری از اولیا حتی آنان که فرزندان باهوش و باذکاوت دارند چنین تصور می کنند که اگر آنها را در کلاس های کنکور ثبت نام نکنند امکان موفقیت شان کم خواهد شد و همین مسئله آنها را نگران می کند.

هشدار به داوطلبان کنکور
با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون های سراسری شاهد افزایش تبلیغات کنکور در رسانه های جمعی کشور هستیم در حالی که داوطلبان باید کاملا هوشیار باشند و تحت تاثیر شگردهای مختلف تبلیغاتی عده ای از افراد و موسسات سودجو قرار نگیرند.
کلاس های به اصطلاح آمادگی کنکور با تبلیغات وسیع چنان هیاهو و سروصدایی راه می اندازند و فضایی را به وجود می آورند که به دانش آموزان این چنین القا کنند که راه ورود به کنکور با مجوز آنها صادر می شود، در حالی که با برنامه ریزی مناسب، فعالیت مستمر و حمایت و پشتیبانی خانواده از نظر تامین محیط امن و آرام برای دانش آموز می توان از این سد به راحتی گذشت.

تنها راه موفقیت داوطلبان کنکور مطالعه دقیق کتابهای درسی دوره دبیرستان است و داشتن اتکاء و اعتماد به نفس در موفقیت بسیار تاثیر دارد، بنابراین یاری رساندن آموزشگاه های آزاد و ضرورت ثبت نام در آنها چندان در موفقیت دانش آموز تاثیر ندارد. آنچه مهم است همت و اراده خود دانش آموز است و بس.
از سوی دیگر این پیشه آن قدر نان آور شده است که صاحبان کلاس های تقویتی و آمادگی برای کنکور هر ساله برای کسب درآمد بیشتر از خدمات جمعی از معلمان رسمی و مجرب دبیرستان ها استفاده می کنند و با تبلیغات رسمی و برگزاری کنکورهای آزمایشی به جلب مشتری بیشتر می پردازند، به طوری که کمتر جمعه ای است که شاهد برگزاری چنین کنکورهای آزمایشی نباشیم.

شرایط موفقیت در کنکور
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کنکور دور کردن هرگونه اضطراب دلهره و نگرانی و متقابلا حفظ آرامش، خونسردی، اعتماد و اتکاء به نفس است.
برای دستیابی به موفقیت باید دانش آموز مجموعه عوامل بیرونی و درونی را برای خود تسهیل کند تا به آرامش واقعی برسد. نقش والدین در این زمینه بسیار مهم است چرا که به وجود آوردن یک محیط آرام، امن، بی سروصدا و به دور از هرگونه تنش و اضطراب می تواند در درس خواندن فرزندان موثر باشد. علاوه بر تسهیلات مادی و فیزیکی که باید در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد، والدین باید شرایط روانی فرزندشان را در نظر بگیرند و از آوردن فشار به او که حتما باید تو قبول شوی، اگر قبول نشدی... و از این قبیل تنش ها جدا خودداری کنند چرا که عواقب وخیمی دارد. هر سال بعد از اعلام نتایج کنکور در لابلای صفحه حوادث روزنامه ها می خوانیم که کنکور اولین قربانی خود را گرفت... یا خودکشی به خاطر عدم قبولی در کنکور و... بنابراین والدین بهتر است به فرزندانشان بگویند که کنکور اولین و آخرین راه زندگی شما نیست و موفق شدن مستلزم تلاش زیاد وچند بار زمین خوردن و بلند شدن است و نباید ناامید شوید. یا اینکه به او بگویند؛ ما می دانیم که تو تلاش خودت را کرده ای و حالا هر نتیجه ای که بگیری از ارزش و اعتبار تو ذره ای کاسته نخواهد شد و ما امیدواریم شاهد موفقیت تو در سایر عرصه های زندگی باشیم. این نوع حمایت ها بر قبول شدن دانش آموز تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

در واقع با چنین نگرشی می توان فرزندان را در مقابل نه تنها کنکور بلکه هر شرایط سختی در زندگی بیمه کرد و او را قادر به رفع مشکلات ساخت. طبیعی است که فرد در این شرایط کنکور را واقعه ای تهدیدکننده، مهیب و ترسناک نخواهد دانست.
از سوی دیگر خود دانش آموز هم باید آستین همت را بالا بزند و با توکل بر خداوند بر تلاش و کوشش خود بیفزاید. مطالعه کتابهای درسی مقاطع دبیرستان و کتابهای کمک آموزشی کافی است و احتیاجی به شرکت در تمامی کلاس های کنکور و تقویتی و... نیست، اگر خود دانش آموز پشتکار قوی و عزمی جزم داشته باشد و مطمئن باشد که با همین امکانات موجود می تواند موفق شود.
نباید از این واقعیت غافل شد که اکثر رتبه های اول کنکور در سالهای مختلف، دانش آموزانی از شهرستانها و روستاهایی بوده اند که از امکانات کلاسهای کنکور و... برخوردار نبوده اند، ولی به موفقیت چشمگیری دست یافتند.

هادی فرجی بازدید : 20 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند دانش‌آموزانی در مدرسه موفق‌اند که والدینشان آنان را برای مدرسه و یادگیری آماده می‌سازند و خود اهل خواندن، نوشتن، بحث و گفت و گو، تجربه کردن و آموختن هستند.
برای پرورش دانش‌آموز موفق، علاوه بر مدرسه، فضای خانواده نیز باید مساعد باشد و ارتباط موثری بین مدرسه و خانواده برقرار شود. در این یادداشت، بیست راهکار ساده و کارآمد معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کنند در پرورش دانش‌آموزان موفق به فرزندان خود و مدرسه یاری رسانید.
۱) درباره تجربه‌های مثبت خود در مدرسه و خاطره‌های خوش آن دوران صحبت کنید. حتی اگر خاطره‌های شما از دوران مدرسه همواره خوشایند نبوده اند، با تأکید کردن بر فرصت‌های مثبتی که مدرسه برای فرزندتان فراهم می‌سازد، به او کمک کنید. به جای این که بگویید «تو امروز باید به مدرسه بروی» می‌توانید بگویید «شما از امروز رفتن به مدرسه را آغاز می کنید.»
۲) از آموزگاران، آموختن و تکلیف منزل به نیکی یاد کنید. نگرش مثبت شما به آموزگاران و مدرسه و برخورد مثبت با تکالیف منزل باعث نگرش مثبت فرزند شما به مدرسه و فعالیت‌های مرتبط با آن می‌شود.
۳) آموختن را ادامه دهید و دانش‌آموز بمانید. کودکان در بسیاری از موارد، والدین خود را الگوی خود قرار می‌دهند. اگر شما با مطالعه یا شرکت در دوره‌های آموزشی به وسعت بخشیدن به دانسته‌های خود ادامه دهید، فرزندتان می‌بیند که شما به آموختن برای شما ارزشمند است.
۴) به چیزهایی که فرزندتان می‌آموزد علاقه نشان دهید. با پرسیدن و فراهم کردن زمینه برای مشارکت کودک در یک گفت و گوی صمیمانه می‌توانید اهمیت یادگیری را به او نشان دهید. البته باز هم نگرش مثبت داشته باشید. به جای آن که بپرسید «امروز در مدرسه چه کار کردی؟» بهتر است بپرسید «امروز چه کارهایی کردی که خیلی دوست داشتی؟»، «چه چیزهایی باعث شد احساس خوبی پیدا کنی؟»، «دوست داری درباره‌ی چه چیزی بیشتر بدانی؟» یا «چه چیزهایی خواندی؟».
۵) اجازه دهید فرزندتان به شما بیاموزد. درس دادن، دوباره آموختن است. برای این که یادگیری فرزندتان را تقویت کنید، به او اجازه دهید مفاهیم جدید را به شما بیاموزد. لازم نیست به او ثابت کنید همه چیز را می‌دانید یا بهتر از او می‌دانید، بلکه بهتر است بگویید «چه جالب! ممکن است بیشتر توضیح دهی؟»
۶) به فرزندتان کمک کنید تا راه‌های بهره‌گیری از آموخته‌هایش را در زندگی روزمره پیدا کند. به نظر می‌رسد هر چه اطلاعات کاربردی‌تر باشند، فرزند شما را به کسب اطلاعات جدید بیشتر تحریک می‌کنند.
۷) در تله نمره گرفتار نشوید. هر چند نمره‌ها برای ارزیابی میزان یادگیری فرزندتان سودمندند، اما هدف اصلی، یادگیری است نه نمره. شرایطی را فراهم نکنید که به رقابت شدید برای کسب نمره منجر شود. به کودکتان بیاموزید که راحت و آسوده باشد و بدون فشار رقابت، از یادگیری لذت ببرد.
۸) نمره‌ها فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید. چنین مقایسه‌هایی در اغلب موارد نتیجه معکوس دارند. بهتر است نمره‌ها فرزندتان را با نمره‌هایی که پیش تر کسب کرده، مقایسه کنید. «فکر می‌کنی چه قدر پیشرفت کرده‌ای؟»، «دوست داری بیشتر پیشرفت کنی؟». «چگونه می‌توانی این کار را انجام دهی؟» و «من چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟»
۹) توقعات خود را از فرزندتان واقعی سازید. کودکتان را تشویق کنید تا بهترین کاری را در مدرسه انجام دهد که می‌تواند. به خاطر داشته باشید که به طور طبیعی کودکان در برخی زمینه‌ها بهتر عمل می‌کنند. به علاوه، به خاطر داشته باشید که کودک شما به خاطر آن چه که هست و نه به خاطر آن چه که انجام می‌دهد، یک مورد خاص است.
۱۰) زمان و مکان مناسب و آرام بخشی را برای انجام تکالیف منزل در نظر بگیرید. بیشتر کودکان در زمان‌های معین و منظم بهتر مطالعه می‌کنند. در این مورد با فرزندتان به توافق برسید. مکان ویژه‌ای برای تکالیف منزل داشته باشید. این مکان می‌تواند یک میز مناسب در گوشه‌ای از اتاق خودتان یا میز آشپزخانه باشد. در این مورد، برنامه‌ی روزانه مشخصی داشته باشید و محیط مساعدی را برای انجام تکالیف فراهم سازید. بدون شک این کار مهم جلوی تلویزیون به انجام نمی‌رسد. البته، بچه‌ها را از برنامه‌های مورد علاقه‌شان محروم نکنید.
۱۱) هنگام انجام تکالیف منزل، فرزندتان را همراهی کنید. تکالیف و برگه‌هایی را که فرزندتان به خانه می‌آورد، مرور کنید و توجه خود را به آن چه که او در حال انجام دادن آن است، نشان دهید. این کار به شما فرصت می‌دهد تا برای انجام کار او را تشویق کنید و با مشکلاتی که ممکن است در این راه با آن‌ها رو به رو شود، آشنا شوید. به علاوه، به او نشان می‌دهید که کارهای مدرسه برای شما ارزشمند است.
۱۲) در انجام تکالیف منزل، نقش مشاور را ایفا کنید و معلم خصوصی نباشید. تکالیف منزل، کار فرزند شماست، نه وظیفه شما. پیشنهاد می‌کنیم آن قدر کنار کودکتان ننشینید که از درستی پاسخ همه‌ی تکالیف مطمئن شوید. اشتباهات تکالیف، راهی است که به معلم فرزند شما می‌آموزد که چه مفاهیمی را باید بیشتر توضیح دهد. در عوض، نقش مشاور را داشته باشید و هر وقت فرزندتان تقاضای کمک کرد، به او کمک کنید.
۱۳) فرزندتان را به مطالعه در منزل ترغیب کنید. خواندن، سنگ بنای یادگیری بیشتر است. هر چه فرزند شما این مهارت اساسی را بیشتر تمرین کند، فعالیت‌های مرتبط با یادگیری را بهتر انجام می‌دهد. برای این که او را به خواندن ترغیب کنید و خواندن را فعالیتی لذت‌بخش بسازید، اجازه دهید آن چه را که دوست دارد، مطالعه کند. کتاب‌های ساده، مجله‌ها و کتاب‌های طنزآمیز را در اختیارش قرار دهید.
البته، بهتر است به جای آن که برایش کتاب بخرید، او را به کتاب‌فروشی یا کتابخانه ببرید تا خودش کتاب‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در این راه فقط او را راهنمایی کنید و حق انتخاب را به خودش واگذارید. از کتابداران کتابخانه‌ها نیز می‌توانید کمک بگیرید.
۱۴) برنامه تربیتی منسجم و پربار و نتیجه‌بخشی را ترتیب دهید. مسئولیت‌پذیری، همکاری و اعتماد به نفس به موفقیت کودک شما در کلاس درس کمک زیادی می‌کنند و شما باید در آموزش آن‌ها به فرزندتان جدی باشید. شاید لازم باشد در این زمینه مطالعه‌ی گسترده‌تری داشته باشید. به کتاب‌هایی که در این زمینه‌ها نوشته شده‌اند مراجعه کنید.
۱۵) از برنامه‌ی انضباطی مدرسه پشتیبانی کنید. یک مدرسه همانند یک خانواده، به برنامه‌ی انضباطی منسجمی نیاز دارد تا فرزندان ما احساس راحتی کنند و بتوانند بیاموزند. اگر فرزندتان در مدرسه دانش‌آموز منضبطی شده است، با ادامه‌ی کار مدرسه در منزل، به او کمک کنید درباره‌ی این تجربه و اهمیت آن بیش‌تر بیاموزد. اگر با برنامه‌ی انضباطی مدرسه مشکل دارید، با مدیر مدرسه تماس بگیرید و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را مطرح کنید.
۱۶) گزارش‌های نگران کننده را بررسی کنید. معلمان، مانند والدین و دانش‌آموزان ممکن است اشتباه کنند. هیچ فردی کامل نیست. با وجود این، اگر فرزندتان درباره‌ی کاری با شما صحبت کرد که معلمش انجام داده و برای او ناخوشایند بوده است، محترمانه به سخنانش گوش دهید اما به خاطر داشته باشید ماجرا به آن تلخی که می‌شنوید، نبوده است. وقتی احساسات بچه‌ها جریحه‌دار می‌شود، گاهی مبالغه می‌کنند. اگر چنین وضعی شما را نگران کرد، با معلم فرزندتان تماس بگیرید و به جای اظهار ناراحتی یا خصومت، نگرانی خود را ابراز کنید. با این گونه چالش‌ها با ذهن باز برخورد کنید.
۱۷) علاوه بر طرح مسأله، راه حل نیز پیشنهاد کنید. اگر شما نگران موضوعی هستید یا با مشکلی روبه رو می‌شوید که تصور می کنید به تصحیح نیاز دارد و آن را با معلم فرزندتان هم در میان گذاشته‌اید، برخورد مثبتی داشته باشید و برای حل آن نظر دهید. این شیوه باعث می‌شود شما با معلم نوعی ارتباط مشارکتی و مبتنی بر حل مسأله داشته باشید.
۱۸) در مورد اطلاعات نادرست و شایعه‌ها حساب شده عمل کنید. فرزند شما در مدرسه، اطلاعات سودمندی یاد می‌گیرد. اما ممکن است همراه اطلاعات نادرست و گاهی شایعه‌ها به خانه باز گردد. اگر با چنین مواردی رو به رو شدید، پیش از هر چیز با معلم فرزندتان یا مدیر مدرسه تماس بگیرید. البته، بهتر است به جای تماس تلفنی، با آنان نشست و گفت وگویی داشته باشید.
۱۹) وقتی به مدرسه دعوت می‌شوید، با کمال میل بپذیرید. نشست‌هایی که در مدرسه برگزار می‌شوند، نه تنها اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهند بلکه به فرزندتان نشان می‌دهد که شما برای مدرسه و برای آنان ارزش زیادی در نظر دارید. اگر معلم فرزندتان از شما خواست در کلاس درس هم شرکت کنید، بپذیرید.
۲۰) مدرسه را در جریان رویدادهای منزل قرار دهید. وقتی خانواده تحت تأثیر تنش‌هایی مانند بیماری یا طلاق قرار می‌گیرد، بچه‌ها بیشترین تأثیر را می‌پذیرند. به معلم فرزندتان اجازه دهید از این شرایط مطلع شود. او در اغلب موارد می‌تواند به شما کمک کند. به علاوه، وقتی او در جریان قرار می‌گیرد، با آمادگی با تغییرات رفتاری احتمالی فرزندتان روبه رو می‌شود. 

منبع:ویستا
ویرایش وتلخیص:آکاایران

هادی فرجی بازدید : 15 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

 

ويسندگان : دکتر منگروم ، دکتر استري چارت
مترجم : محمود کريمي شروداني
منبع : راسخون

دانش آموزان موفق عادات مطالعه اي خوبي دارند. آنها اين عادات را براي تمام کلاس هايشان به کار مي برند. تلاش کنيد هر کدام از اين عادات را که نداريد ، در خودتان ايجاد کنيد ،

دانش آموزان موفق:

1- سعي مي کنند که در هر مرتبه بيش از حد مطالعه نکنند.

اگر تلاش مي کنيد در هر مرتبه از مطالعه، مقدار خيلي زيادي درس بخوانيد ، خسته خواهيد شد و مطالعه تان خيلي مؤثر نخواهد بود.
کاري را که قرار است انجام دهيد، به دوره هاي زماني کوتاهتر پخش کنيد. استفاده از استراحت هاي کوتاه در بين مطالعه انرژي ذهني شما را برمي گرداند.

2- زمان هاي ويژه اي را براي مطالعه برنامه ريزي کنيد.

زمان مطالعه، زمان هايي است که شما کارهاي مربوط به درس تان را در آن زمان انجام مي دهيد. اين کار مي تواند کار بر روي يک مقاله يا پروژه و يا مطالعه براي يک امتحان باشد. زمان هاي خاصي در طول يک هفته را براي زمان مطالعه تان در نظر بگيريد.

3- سعي کنيد در هر روز در يک زمان يکسان مطالعه کنيد.

مطالعه کردن در زمان هاي يکسان در هر روز موجب مي شود که عادتي براي شما ايجاد گردد که به امري عادي در زندگي شما تبديل مي شود. درست مثل خوردن و خوابيدن. وقتي که يک زمان مطالعه برنامه ريزي شده در روز فرا مي رسد، شما از نظر ذهني براي مطالعه آماده مي شويد.

4- اهداف خاصي را براي زمان هاي مطالعه شان تنظيم مي کنند.

اهداف به شما کمک مي کنند که متمرکز باقي بمانيد و پيشرفت تان را زير نظر داشته باشيد. به طور ساده تر بگوييم، نشستن براي مطالعه به خودي خود کم ارزش است. شما حتماً بايد بدانيد که در زمان مطالعه تان مي خواهيد چه کاري را تمام کنيد.

5- وقتي که برنامه مي ريزند، مطالعه شان را شروع مي کنند:

شايد شما آغاز مطالعه را به خاطر اين که تکليف محوله را دوست نداريد يا فکر مي کنيد خيلي سخت است، به تعويق مي اندازيد. تأخير در مطالعه طفره روي و تنبلي نام دارد. اگر شما به هر دليلي از انجام مطالعه طفره مي رويد، هر وقت که لازم باشد کاري را بکنيد، برايتان سخت مي شود.
احتمال دارد وقتي عجله مي کنيد تا زماني را که به خاطر عدم شروع يک کار تلف کرده ايد، جبران کنيد، در انجام کارتان دچار خطا و بي احتياطي مي شويد.

6- وقتي که مي ببينند يک کار سخت است، آن را اول انجام مي دهند:

سخت ترين کار شما، بيشترين تلاش را نياز دارد. کارتان را با سخت ترين تکليف شروع کنيد چرا که اين زمان است که شما بيشترين انرژي ذهني را داريد.

7- قبل از آغاز يک تکليف محوله، جزوه هايشان را مرور مي کنند:

مرور جزوه هايتان مي تواند به شما کمک کند که تکليفي را به صورت صحيح داريد انجام مي دهيد. همچنين ممکن است جزوه هايتان شامل مطالبي باشد که به شما در تکميل تکاليفتان کمک خواهند کرد.

8- به دوستانشان مي گويند که در حين زمان مطالعه شان با آنها تماس نگيرند:

اگر در حين زمان مطالعه تان، دوستانتان با شما تماس بگيرند، 2 مشکل مطالعه اي براي شما پيش خواهد آمد. اول اين که کارتان مقطوع (فاصله دار) مي شود. برگشتن به کاري که داشته ايد انجام مي داديد، آسان نيست. دوم اين که دوستانتان در مورد چيزي احتمالاً صحبت مي کنند، که حواس شما را از آنچه که لازم است انجام دهيد، پرت مي کند. در اين جا يک راه ساده وجود دارد. در زمان هاي مطالعه تان، موبايل تان را خاموش کنيد.

9- وقتي که مي بينيد با يک تکليف دچار مشکل شده اند، با دانش آموز ديگري در اين مورد صحبت مي کنند:

اين همان جايي است که مي گويند : « دوتا کله ، بهتر از يکي کار مي کنه »

10- در آخر هفته کارهاي مدرسه شان را مرور مي کنند.

بله، آخر هفته ها بايد اوقات خوشي باشد. اما زماني هم براي انجام يک سري مرور وجود دارد اين کار به شما کمک مي کند، وقتي صبح شنبه هفته ي درسي ديگري آغاز مي شود، آمادگي داشته باشيد.
اين 10 عادت مطالعه اي به شما در
طول تحصيل تان مي تواند کمک کند . مطمئن شويد که اين ها ، عادات مطالعه اي شما شوند .
منبع انگليسي مقاله : How-to-study.com
هادی فرجی بازدید : 13 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

بیست روش برای زندگی بهتر :  برای زندگی بهتر 

1- روزانه سه نفر را مورد تحسین قرار دهید

۲- طلوع خورشید را تماشا کنید.

۳- در سلام کردن پیشقدم
باشید.

۴- توقعات خود را
کاهش دهید.

۵- با همه طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار
کنند.

۶- هیچ گاه از کسی ناامید نشوید زیرا معجزه غیرممکن
نیست.

۷- به دیگران حسادت
نکنید.

۸- برای کسب دانش و شهامت دعا کنید نه برای به دست آوردن
مادیات.

۹- سرسخت باشید ولی
مهربان

10-
اسم اشخاص را فراموش
نکنید.

۱۱- دلرحم تر از آنچه نشان می دهید
باشید.

۱۲- فراموش نکنید که بزرگ ترین نیاز عاطفی انسان قدرشناسی از
اوست.

۱۳- به قول خود عمل
کنید.

۱۴- حتی هنگام ناراحتی، سعی کنید خشم خود را کنترل
کنید.

15- فراموش نکنید که موفقیت یک شبه به دست
نمی آید.

۱۶- فراموش نکنید برنده ها کاری می کنند که بازنده ها
نمی کنند.

۱۷- سعی کنید اولین چیزی که سر کار خود می گویید باعث شادی
دیگران شود.

18- شادی
دیگران را خراب
نکنید.

19- فرصت علاقه نشان دادن به نزدیکانتان را از دست
ندهید.

۲۰- بعضی مطالب را پیش خود نگه دارید تا احساسات کسانی که دوستشان دارید جریحه دار نشود .
 

هادی فرجی بازدید : 23 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

آرامش غدای روح

۱- جلوي گريه خود را نگيريد و گهگاهي گريه كنيد.

2- دست كم روزي 15 دقيقه را در سكوت بگذرانيد و به نيازهاي واقعي خود و نيز چيزهايي كه داريد فكر كنيد. سكوت عصاره‌ي آرامش است، با زور نمي‌توان آن را ايجاد كرد، بايد زماني كه فرا رسيد آن را بپذيريد. دست كم روزي يك ساعت، تنها به اتاقي برويد و در را به روي خود ببنديد.

3- افراد آرام به خود مي‌گويند كه براي تغيير گذشته كاري نمي‌توان كرد، آنگاه از فكر ادامه زندگي لذت مي‌برند.

4- وقتي احساس مي‌كنيد كه سرتان پر از فكرهاي جور و واجور است و جاي خالي در آن نيست، با قدم زدن، آن‌ها را پاك كنيد.

5- اگر نتوانيد كسي را ببخشيد، افكار خشمگين‌تان شما را براي هميشه با اين افراد مرتبط خواهد كرد. شاد كردن ديگران، باعث آرامش مي‌شود.

6- آرامش را از كودكان بياموزيد، ببينيد كه چگونه در همان لحظه‌اي كه هستند، زندگي مي‌كنند و لذت مي‌برند.

7- از همان كه هستيد راضي باشيد، در اين صورت احساس آرامش بيشتري مي‌كنيد.

8- هر چه اكسيژن بيش‌تري به شما برسد، آرام‌تر خواهيد شد، خوب است در محل كار و زندگي خود گياهي نگه داريد.

9- مهم نيست كه با شما مودبانه برخورد كنند يا نه، برخورد مودبانه‌ي شما، باعث ايجاد آرامي و احساس خوبي در شما خواهد شد.

10- سرعت حركت شما با احساستان رابطه‌اي مستقيم دارد، آرام راه برويد و حركات بدن خود را آرام‌تر كنيد، طولي نمي‌كشد كه آرام خواهيد شد. گاهي مي‌توانيد براي رسيدن به آرامش، دراز بكشيد، عضلات خود را شل كنيد و به هيچ چيز فكر نكنيد.

11- با حركات آرام و صحبت كردن شمرده، احساس آرامش را به جمع منتقل كنيد. آيا تا به حال فرد آرامي را ديديد كه با صداي بلند صحبت كند؟

12- با شوخ طبعي به آرامش خود كمك كنيد.

13- راحتي، يكي از عناصر مهم آرامش است، مثل دماي مناسب، صندلي راحت و لباس و كفش راحت هر چند وقت يك بار ساعتتان را باز كنيد و خود را از فشار زمان نجات دهيد.در آوردن كفش‌ها به كاهش فشار عصبي كمك مي‌كند.فشردن يك توپ كوچك، تنش‌هاي عصبي‌اي را كه در انگشتان و دست‌هاي شما متمركز شده‌اند، خالي مي‌كند. لباس‌هاي گشاد و راحت، باعث ايجاد راحتي و احساس آرامش مي‌شود.

14- لحظه‌هاي زيباي زندگيتان را بنويسيد و از آن‌ها عكس و فيلم بگيريد، سپس بيش‌تر وقت‌ها آن‌ها را به ياد آوريد و درباره‌شان فكر كنيد و لذت ببريد.

15- هواي دريا، آب شور و صداي امواج، همگي باعث آرامش مي‌شوند، مسافرت به سواحل دريا را فراموش نكنيد. (پيشنهاد ما به شما سواحل استان گلستان است) تماشاي ماهي‌ها مثل خيره شدن به دريا، در شما ايجاد آرامش مي‌كند، زيرا ماهي‌ها آرام شنا مي‌كنند و آرام تنفس مي‌كنند.

16- آهسته غذا خوردن و جويدن، باعث تجديد قواي فكري و احساس آرامش خواهد شد.

17- براي تأثير بيش‌تر و رسيدن به آرامش، در خود متمركز شويد و آرام نفس بكشيد.

18- تمرين كنيد كه آرام‌تر از حد معمول صحبت كنيد، اين كار خود به خود ضربان قلب و تنفستان را كم مي‌كند و به شما اجازه مي‌دهد، ذهن و فكرتان را از بسياري مسايل پاك كنيد.

19- اگر به عقايد مذهبي و معنوي پايبند باشيد، به يكي از با افتخارترين روش‌هاي رسيدن به آرامش خاطر رسيده‌ايد، آنگاه مي‌توانيد بگوييد، الا بذكر الله تطمئن القلوب. اگر از خدا دور افتاده‌ايد، اكنون وقت آشتي است. داشتن يك تكيه‌گاه معنوي در حد تعادل موجب آرامش مي‌شود.

20- احساسات و مشكلات خود را به ديگران بگوييد و آرامش بيش‌تري احساس كنيد.

 

هادی فرجی بازدید : 12 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

حکایت

حکایت آن روباه را شنیده اید؟

روباهی را دیدندش گریزان و بی خویشتن افتان و خیزان، کسی گفتش چه آفت است که موجب مخافتست. گفتا: شنیده ام که شتر را به سخره می گیرند، گفت: ای سفیه، شتر را با تو چه مناسبت است و تو را بدو چه مشابهت؟ گفت: خاموش که اگر حسودان به غرض گویند شتر است و گرفتار آیم، کرا غم تخلیص من دارد تا تفتیش حال من کند؟ و تا تریاق از عراق آورده شود مار گزیده مرده بود.

پیوسته مراقب خود باش



و شما آقای مدیر: دقت کن چه کسی ، چه خبری را برایت می آورد و در تصمیم گیری نهایت دقت را به عمل آور



گرچه تو را فضل است و دیانت و تقوا و امانت، اما متعنّتان در کمین اند و مدعیان گوشه نشین. اگر آنچه حسن سیرت توست بخلاف آن تقریر کنند در معرض خطاب پادشاه افتی در آن حالت کرا مجال مقالت باشد؟

دوست مشمـــار آنکـه در نعمت زنــــد لاف یاری و بـرادر خوانـــدگـی

دوست آن دانم که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی



جناب آقای مدیر: فراموش نکن این سخن امام پنجم را که فرمود:

از سه گروه از مردمان بپرهیز: خائن، ظالم و سخن چین – چه آنکس که به دیگری خیانت کرده و یا به نفع تو ظلم روا میدارد و با سخن چینی از دیگران قصد نزدیکی به تو را دارد، خیلی زود نیز سخن تو را به نزد دیگران برده و به تو نیز ظلم و خیانت روا می دارد.

نه بینی که پیش خداوند جاه ستایش کنان دست بر بر نهند

اگــــــر روزگارش در آرد زپای همه عالمش پای بر سر نهند



القصه دوست عزیز:

ندانستی که بینی بند بر پای چو در گوشت نیامد پند مردم

دگر ره چون نداری طاقت نیش مکن انگشت در سوراخ کژدم
هادی فرجی بازدید : 15 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

پژواک

پدري همراه پسرش در جنگلي مي رفتند. ناگهان پسرك زمين خورد و درد شديدي احساس كرد.او فرياد كشيد آه... در همين حال صدايي از كوه شنيد كه گفت: آه... پسرك با كنجكاوي فرياد زد «تو كي هستي؟» اما جوابي جز اين نشنيد «تو كي هستي؟» اين موضوع او را عصباني كرد.
پس داد زد «تو ترسويي!» و صدا جواب داد «تو ترسويي!» به پدرش نگاه كرد و پرسيد:«پدر چه اتفاقي دارد مي افتد؟» پدر فرياد زد «من تو را تحسين مي كنم» صدا پاسخ داد «من تو را تحسين مي كنم» پدر دوباره فرياد كشيد «تو شگفت انگيزي» و آن آوا پاسخ داد «تو شگفت انگيزي». پسرك متعجب بود ولي هنوز نفهميده بود چه خبر است.

پدر اين اتفاق را برايش اينگونه توضيح داد: مردم اين پديده را «پژواك» مي نامند. اما در حقيقت اين «زندگي» است. زندگي هر چه را بدهي به تو برمي گرداند. زندگي آينه اعمال و كارهاي نيك و بد توست. اگر عشق بيشتري مي خواهي، عشق بيشتري بده. اگر مهرباني بيشتري مي خواهي، بيشتر مهربان باش. اگر احترام و بزرگداشت را طالبي، درك كن و احترام بگذار. اگر مي خواهي مردم نسبت به تو صبور و مؤدب باشند، صبر و ادب داشته باش!

اين قانون طبيعت است و در هر جنبه اي از زندگي ما اعمال مي شود. زندگي هر چه را كه بدهي به تو برميگرداند. به هر كس خوبي كني، در حق تو خوبي خواهد شد و به هر كس كه بدي كني، بدي هم خواهي ديد. زندگي تو حاصل يك تصادف نيست. بلكه آينه اي است كه انعكاس كارهاي خودت را به تو بر مي گرداند.

پس هرگز يادمان نرود «كه با هر دستي كه بدهيم، با همان دست مي گيريم و با هر دستي بزنيم، با همان دست هم مي خوريم»

هادی فرجی بازدید : 15 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

نکته های جالب و خواندنی که کمتر شنیده اید!

 

ایرانیان در انگلیس ثروتمندترین قشر هستند حتی ثروتمندتر از ملکه الیزابت!

مار می‌تواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند!

هر انسان تا 8 دقیقه بعد از قطع گردنش هنوز به هوش است!

اغلب مارها 6 ردیف دندان دارند!

وقتی به خورشید نگاه می‌کنید 8 دقیقه قبل از آن را مشاهده می‌کنید!

حدود 250 نفر از محققان ناسا ایرانی هستند و رئیس کامپیوتر ناسا یک ایرانی است!

دانشمندان دریافته‌اند مورچه ها هم مانند انسان‌ها صبح‌ها خمیازه می‌کشند!

حس بویایی مورچه با سگ برابری می‌کند!

آب دریا بهترین ماسک صورت است!

با 30 گرم طلا می‌توان نخی به طول 81 کیلومتر درست کرد!

90% سم مار از پروتئین تشکیل شده است!

زمین در آغاز پیدایش 2000 بار بزرگتر از حجم کنونی اش بود!

در زبان عربی برای کلمه شمشیر 850 واژه مختلف وجود دارد!

داوینچی همزمان با یک دست می‌نوشت و با یک دست نقاشی می‌کرد!

کوسه با شنیدن ضربان قلب طعمه خود آن را پیدا می‌کند!

فیل تنها حیوانی است که نمی‌تواند بپرد!

 

در سال 1380 تعداد گوسفندان زلاندنو 44 میلیون راس اعلام شد در حالی که جمعیت این کشور 4 میلیون نفر بود!

جوانان هندی شادترین و ژاپنی‌ها افسرده ترین‌های جهان هستند!

هیتلر از مکان های بسته وحشت داشت!

خط سوم هادی
 
هادی فرجی بازدید : 74 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

جسارت آغاز، مادر همه افتخارات بشر است !

- یادت باشد: حتی در میانه روی هم زیاده روی نکنی !

- هر آنچه را که بهایی برایش نپرداخته ای ، با ارزش مدان !

- هرگز قانع نباش: ولی شاکر باش !

- فراموش مکن : دروغ هرگز به حقیقت بدل نمی شود حتی اگر جامه حریر بپوشد !

- فراموش مکن : برای رسیدن به هدف باید از مرز خستگی گذشت ، باید قوی تر از توان خود بود !

- از یاد مبر : عوام از گناه توبه می کنند و خواص از غفلت !

- انسانهای بزرگ دو دل دارند:

1- دلی که درد می کشد و پنهان است !

2- دلی که می خندد و آشکار است !

- از راههایی مروید که روندگان آن بسیاراند!

از راههایی بروید که روندگان آن کم اند !

- به یاد بسپار: اگر می خواهید کوهها را جابجا کنید، ابتدا باید جابجا کردن کلوخها را یاد بگیرید !

- به خاطر داشته باش: هرگز ناامید مشو! اغلب از میان یک دسته کلید، این آخرین کلید است که قفل را می گشاید!

اگر تنهاترین تنهاها شوم باز خدا هست؛ او جانشین همه نداشتن هاست.

نفرین ها و آفرین ها بی ثمر است. اگر تمامی خلق گرگ های هار شوند ،

و از آسمان هول و کینه بر سرم بارد، تو مهربان آسیب ناپذیر من هستی،

ای پناهگاه ابدی، تو می توانی جانشین همه بی پناهیها شوی! امید است پیوسته در پناه او باشید؛ آمین!

 

هادی فرجی بازدید : 23 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

 

چند توصيه مهم:
1- حداكثر زماني كه افراد ميتوانند فكر خود را بر روي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود و مجددا با همين روال شروع به مطالعه كرد.
2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد و سپس چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نماييد چون پس از صرف غذاي سنگين ، بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . همچنين غذاهاي آردي مثل نان ، و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم ميكند و نوشابه هاي گازدار هم همينطور هستند.
3- ذهن آدمي باهوش است ، اگر يادداشت برداريد مطالب را به سرعت حفظ و به آساني به ياد مي آورد و نيز همزمان نميتوانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد ؛ پس حين مطالعه لطفا يادداشت برداري نماييد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 87
  • بازدید کلی : 2,280
  • کدهای اختصاصی
    کد پیغام خوش آمدگویی